Stay Human campagne roept op tot nuance in vluchtelingendebat

Tientallen maatschappelijke organisaties vinden dat er te weinig aandacht is voor de genuanceerde mening in het vluchtelingendebat. Het zijn vooral de extreme standpunten die naar voren komen. Om daar verandering in te brengen, start vandaag de campagne Stay Human. Met deze campagne laten de organisaties het geluid horen van de grote middengroep die positief tegenover de opvang van vluchtelingen staat.

VluchtelingenWerk Nederland is een van de initiatiefnemers van de draagvlakcampagne Stay Human. Inmiddels hebben tientallen maatschappelijke organisaties en bedrijven zich aangesloten, waaronder NOC*NSF, Scouting Nederlanden Greenpeace. Gezamenlijk zetten zij zich in om de nuance terug te brengen in het gepolariseerde vluchtelingendebat, dat momenteel wordt gedomineerd door de geluiden van voor- en tegenstanders.

Positieve werkelijkheid onderbelicht
In opdracht van Stay Human deed onderzoeksbureau Motivaction onderzoek naar het draagvlak voor vluchtelingen onder Nederlanders. Uit deze steekproef blijkt dat het merendeel van de ondervraagden positief of op zijn minst neutraal staat tegenover de opvang van vluchtelingen, al dan niet met de nodige zorgen en vragen. Er is een 'positieve werkelijkheid' die onderbelicht blijft. Daar wil Stay Human verandering in brengen. Met name door het al bestaande draagvlak zichtbaar te maken, te bundelen en versterken.

Kick Off
Op het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord werd het Stay Human geluid vandaag in beeld gebracht. Willekeurige voorbijgangers werden gevraagd plaats te nemen in een speciaal daarvoor ontworpen Stay Human container. Geblinddoekt kregen de voorbijgangers per tweetal vragen over de komst en van vluchtelingen voorgeschoteld om daar vervolgens met elkaar over in gesprek te gaan. Dit leverde bijzondere ontmoetingen en ook emotionele verhalen op. "Het heeft me aan het denken gezet", vertelt Mieke Koop, bewoner uit Amsterdam Noord, "Ik sprak met een jongeman uit Litouwen en uit zo'n land komen en dan zo positief zijn maakt mij wakker."

Een brede coalitie schaart zich achter de Stay Human campagne
Stay Human wordt gedragen door een snel groeiende beweging van mensen en organisaties die naar verwachting de komende maanden verder zal groeien: ActionAid - Amnesty International - Artsen zonder Grenzen - CARE - COC - Cordaid - Defence for Children - Dokters van de Wereld - Gastgezin voor een Vluchteling - Greenpeace - Het begint met Taal - Hivos - Holland Festival - Human Rights Watch - Humanistisch Verbond - Humanitas - Justice and Peace - Kerk in Actie - Liliane Fonds - MissieNederland - Natuur & Milieu - NOC*NSF - NOV - Nudge.nl - Okia - Omroep Human - Oxfam Novib - Partos - PAX - Pharos - Prisma - Rode Kruis - Scouting Nederland - Stichting de Vrolijkheid - Stichting LOS - Stichting Oikos - Stichting Present - TEAR - UAF - UNHCR - Unicef Nederland - Vereniging Nederlandse Gemeenten - VluchtelingenWerk Nederland - War Child - Wij zijn hier - Wilde Ganzen

Podium voor positieve initiatieven
Op stayhuman.nu staan positieve initiatieven voor vluchtelingen uit het hele land. Aanmelden kan via: www.stayhuman.nu/activiteit-inzenden/

Voor vragen of meer informatie over het onderzoek van Motivaction kunt u terecht bij het Stay Human campagneteam: Tessa Hoenekamp, pers- en media coördinator, 06 24 222 130 of pers@stayhuman.nu

Stay Human

plaats:
Amsterdam

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234