Rapport SER steun in de rug voor SW bedrijven

De door de SER uitgebrachte verkenning 'Sociale Infrastructuur voor kwetsbare groepen binnen de Participatiewet' is van groot belang voor SW-bedrijven. 'De opvatting van de SER dat de SW-bedrijven een centrale rol moeten spelen bij het realiseren van de banenafspraak en de opzet van beschut werk voelt als een enorme steun in de rug', aldus voorzitter van Cedris Job Cohen.

Uit het rapport blijkt dat de SER zich zorgen maakt over het afbrokkelen van de bestaande kennis- en infrastructuur van de SW-bedrijven. Een landelijk dekkende structuur is volgens de SER voorwaarde voor het succesvol realiseren van de banenafspraak en de uitvoering van beschut werk. De SW-bedrijven moeten daar dan ook een bepalende rol blijven spelen.

Job Cohen: 'Evenals de SER heeft Cedris grote zorgen over de beschikbaarheid van beschut werk. We constateren dat dit niet van de grond komt, terwijl SW-bedrijven daarin een bepalende rol kunnen spelen. Daarom wordt het de hoogste tijd om gemeenten te verplichten tot het aanbieden van beschut werk.'

Niet vanzelf
Het advies van de SER betekent in de praktijk dat de SW-bedrijven in alle arbeidsmarktregio's en voor alle gemeenten beschikbaar moeten zijn. Dat gaat niet vanzelf. Door de daling van het aantal SW-ers en de afname van beschikbare subsidiegelden staan SW-bedrijven onder druk. De aanbevelingen van de SER komen dan ook op een cruciaal moment.

Job Cohen: "De bestaande kennis en ervaring met detacheren, begeleiden en coachen van mensen met een beperking is ook onder de participatiewet van enorme betekenis. De budgetten daarvoor zijn eigenlijk te krap, dus gemeenten aarzelen. Juist in die discussie is deze steun van werkgevers en werknemers extra belangrijk!".

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bert Doek, adviseur communicatie, 06 - 20 29 53 69 of Jan-Jaap de Haan, directeur, 06 - 51 84 40 20

Cedris is de landelijke vereniging voor sociale werkgelegenheid. De leden van Cedris zorgen voor een goede match op de arbeidsmarkt tussen werkgevers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hiervoor maken ze gebruik van de zes instrumenten voor een succesvolle uitvoering van de Participatiewet en de banenafspraak: Matching en begeleiding - Werknemersvaardigheden ontwikkelen - Detachering - Werkgeversnetwerk Werkproces op maat - Beschut werk

CEDRIS