OuderenOmbudsman bezorgd over tijdige signalering eenzaamheid

De OuderenOmbudsman maakt zich zorgen over de veranderende rol van thuiszorgmedewerkers die noodgedwongen steeds vaker het 'sociale' deel van hun werk achterwege moeten laten. Daardoor dreigt de tijdige signalering van bijvoorbeeld dementie, eenzaamheid of depressie bij ouderen te verdwijnen. Een tijdige signalering kan veel problemen oplossen. De OuderenOmbudsman krijgt hierover steeds vaker berichten, en start nu een inventarisatie om de problemen rondom de signaleringsfunctie van de thuiszorg in kaart te kunnen brengen.

De thuiszorg is in de afgelopen periode flink veranderd. Omdat vergoedingen voor werkzaamheden onder druk staan hebben verzorgenden niet altijd voldoende tijd om de juiste zorg te leveren. Die juiste zorg bestaat ook uit een sociaal deel, zoals een kopje koffie drinken en even vragen hoe het gaat. Deze signaalfunctie komt steeds vaker in de knel, zo lijkt. De OuderenOmbudsman van het Nationaal Ouderenfonds is een vraagbaak voor talloze vragen waar ouderen mee zitten. De ombudsman krijgt een groeiend aantal berichten binnen over zorgen die er zijn rondom de signaalfunctie.

Onder druk
De OuderenOmbudsman hecht grote waarde aan de signaalfunctie van de thuiszorg. Corina Gielbert, directeur van het Nationaal Ouderenfonds: "We weten dat het tijdig ontdekken van bijvoorbeeld eenzaamheid, mishandeling, verslaving, ondervoeding of depressie erg belangrijk is. In een vroeg stadium is een probleem immers beter te behandelen dan wanneer het zich in een vergevorderd stadium bevindt. Daarom is het belangrijk om de vinger aan de pols te houden bij ouderen. We krijgen echter steeds vaker berichten waardoor we vermoeden dat de sociale kant van de thuiszorg erbij inschiet. Niet omdat zij niet willen, maar simpelweg vanwege tal van organisatorische of financiële redenen."

Eigen onderzoek
Om een goed inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de signaleringsfunctie start de OuderenOmbudsman een eigen onderzoek. Via de website kan een vragenlijst hierover worden ingevuld. Daarnaast is de OuderenOmbudsman op zoek naar ervaringen over dit onderwerp van ouderen, verzorgenden, familieleden, artsen of bijvoorbeeld mantelzorgers.

Doe mee aan het onderzoek via https://www.ouderenfonds.nl/actueel/onderzoek-thuiszorg/, deel uw ervaring via mail met ouderenombudsman@ouderenfonds.nl of bel met 0900 - 60 80 100 (lokaal tarief).

De OuderenOmbudsman hoopt eind juni de eerste resultaten van het onderzoek te kunnen presenteren.

Het Nationaal Ouderenfonds
Het Ouderenfonds steunt kwetsbare ouderen in Nederland met concrete diensten en activiteiten. Voorbeelden hiervan zijn de BoodschappenPlusBus, de Zilverlijn, de OuderenOmbudsman (0900 - 60 80 100, lokaal tarief), kerstdiners en stranduitjes en evenementen het hele jaar door. Alles is hierbij gericht op het stimuleren van sociale contacten en zelfredzaamheid van ouderen om zo eenzaamheid te bestrijden.

Geplaatst in:

Voor meer informatie neem contact op met Sander van Oorspronk, persvoorlichter op
06-06 8133 1683 of s.vanoorspronk@ouderenfonds.nl.

Nationaal Ouderenfonds

plaats:
Bunnik
website:
www.ouderenfonds.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234