AzG: 700 burgers gewond in Taiz ondanks wapenstilstand in Jemen

Amsterdam, 14 juni 2016 - Het staakt-het-vuren in Jemen is nu twee maanden van kracht, maar de inwoners van het land blijven ernstig lijden onder geweld, zegt Artsen zonder Grenzen. Sinds het bestand begin april in werking trad, behandelden klinieken van de organisatie en ziekenhuizen die ze ondersteunt een verbijsterend aantal van 1.624 gewonden van gevechten in de stad Taiz. Bijna de helft van hen zijn burgers.

Taiz is zelfs getroffen door een van de zwaarste episodes van geweld sinds het conflict in Jemen 15 maanden geleden begon. Iedere dag zijn er artilleriebombardementen, luchtaanvallen, ontploffingen van bommen en landmijnen, naast vuur van sluipschutters. Dichtbevolkte wijken zijn het toneel van gevechten en bombardementen. Geen van de strijdende partijen lijkt zich in te spannen om gewonden onder de burgerbevolking te voorkomen.

'Op 3 juni werden 122 gewonden opgenomen in voorzieningen die we ondersteunen', zegt projectcoördinator van Artsen zonder Grenzen in Taiz Salah Dongu'du. 'Nog eens twaalf mensen waren bij aankomst overleden of zo ernstig gewond dat ze al snel na aankomst op de Eerste Hulp overleden. De grote meerderheid van hen waren burgers. De volgende dag kwamen nog eens 135 mensen binnen met oorlogsverwondingen. Er is simpelweg geen adempauze in het geweld.'

De impact van de strijd wordt door iedereen gevoeld, ongeacht in welke wijk de mensen wonen. Inwoners raken familieleden, huizen en middelen van bestaan kwijt. De bevolking leeft in constante angst, terwijl de humanitaire situatie steeds verder verslechtert. Er is zeer weinig toegang tot gezondheidszorg, geen elektriciteit en de straten liggen vol huisvuil. Voedsel en andere eerste levensbehoeften zijn alleen tegen hoge prijzen beschikbaar.

'Ik liep kort geleden een afdeling spoedeisende hulp op, waar onze teams werken', zegt landencoördinator van Artsen zonder Grenzen in Jemen Will Turner. 'Ik zag daar twee kinderen. De jongen was getroffen door een kogel in de nek toen hij de moskee verliet. Het meisje naast hem was door een kogel in haar maag getroffen toen ze in de rij stond voor water. Dit soort tragische verhalen horen we dagelijks in Taiz. Het is totaal onacceptabel.'

Artsen zonder Grenzen roept alle strijdende partijen in Jemen op om veel meer te doen aan de bescherming van de inwoners. Daarnaast doet de organisatie een beroep op de partijen om het geweld zoveel mogelijk te verminderen en te allen tijde onbeperkte toegang te verlenen aan humanitaire hulp in Taiz.

Artsen zonder Grenzen ondersteunt en runt 30 ziekenhuizen in acht gouvernementen in heel Jemen. Haar teams behandelen patiënten ongeacht religieuze, tribale, politieke of militaire achtergronden. Sinds maart 2015 zijn meer dan 40.000 mensen opgenomen in door Artsen zonder Grenzen ondersteunde ziekenhuizen.

Nederlandstalige woordvoering is beschikbaar (onlangs nog in Jemen geweest).
Voor meer informatie: afdeling persvoorlichting Artsen zonder Grenzen, Rolinda Montsma: telefoon 020 520 8958 of 06 5050 5305, buiten kantooruren: 06 543 94 727, rolinda.montsma@amsterdam.msf.org. www.artsenzondergrenzen.nl

Artsen zonder Grenzen