Boekensector kruipt uit dal door imagogroei

Na jaren van imagodaling met financiële malaise als gevolg, gloort er weer hoop voor de boekensector. Bij de meeste spelers in deze markt staat het sein op groen en stijgt de reputatie. Dit blijkt uit de vierde editie van het tweejaarlijks Boekensector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.100 Nederlanders. Het nationale merk van alle openbare bibliotheken 'de Bibliotheek' komt binnen op de 8e positie op de ranglijst van sterkste merken. Bol.com behoudt zijn nummer één-positie.

Andere opvallende conclusies uit het merkenonderzoek:
- Geen enkele schrijver kan zich meten met stijgend imago van 88-jarige Dick Bruna
- Uitgeverij Ambo|Anthos bezit schrijversstal met sterkste reputaties
- Bol.com heeft de hoogste groeiverwachting in de sector en eci.nl de laagste

Top-10 sterkste merken van Nederlandse boekensector in 2016 (+ positie in 2014)
1. (1) bol.com
2. (3) Dick Bruna
3. (2) Kinderboekenweek
4. (5) Boekenweek
5. (4) Bruna
6. (6) Carry Slee
7. (8) Saskia Noort
8. (-) de Bibliotheek
9. (11) Primera
10. (-) Maarten 't Hart

'Richt primaire aandacht op schrijverskanonnen om sector er weer bovenop te krijgen'
Gemiddeld zijn de merken in de boekensector sinds 2014 met vier procent gestegen. Vooral de reputatie van de uitgeverijen groeit hard. Maar ook de auteurs zien hun verkoopkansen significant toenemen. Sterkste stijger in merkkracht is thrillerschrijfster Esther Verhoef. Haar imago is in twee jaar tijd met een derde gegroeid.

'Met de imagogroei kan de boekensector uit de jarenlange malaise komen als de primaire aandacht wordt gericht op de bestaande topmerken. Schrijverskanonnen als Carry Slee, Saskia Noort en Maarten 't Hart kunnen de sector de nodige groei-impulsen geven', verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. 'Ook de Boekenweek zit flink in de lift en kan een enorme bijdrage leveren aan het versterken van de topmerken. Over het verkoopkanaal is het nieuws ook positief. De oude retailmerken De Slegte, Donner en Van der Velde staan weer op hun voetstuk na het faillissement van het voormalige moederbedrijf Polare.'

Top 10 positie bij merkdebuut voor 'de Bibliotheek'
Opmerkelijke nieuwkomer in de top-10 van sterkste merken is het merk 'de Bibliotheek'. De presentatie van de circa 1.000 openbare bibliotheekvestigingen onder één naam blijkt een succesvolle stap te zijn. 'Terwijl een derde van de bevolking nog niet op de hoogte is van de nationale samenwerking, neemt de organisatie nu al de achtste plaats in op de ranglijst van sterkste merken. Wat betreft waardering scoort de Bibliotheek zelfs een stuk beter dan boekverkopers bol.com en Bruna. De nationale boekenuitlener heeft een veel sympathieker imago dan de commerciële verkopers. Met de gezamenlijke presentatie van de bibliotheken heeft de sector er dus weer een krachtig middel bij om de Nederlander aan het lezen te krijgen', aldus merkadviseur Beerda.

Uitgeverij Ambo|Anthos bezit schrijversstal met sterkste reputaties
Van de negentien Nederlandse auteurs met een nationale uitstraling is het hoogste aantal bij uitgeverij Ambo|Anthos aangesloten. Opmerkelijk is dat het uitgeverijmerk zelf onzichtbaar is voor de Nederlandse boekenlezer. 'Kennelijk heeft de naam Ambo|Anthos geen invloed op de aanschaf van boeken van de topauteurs van deze uitgeverij. Net als bij veel andere uitgeverijen valt hier nog veel winst te behalen. In de ideale situatie helpt een sterke uitgeverijnaam de boekverkoop van vooral de onbekendere schrijvers', verklaart Beerda.

Geen enkele schrijver kan zich meten met stijgend imago van 88-jarige Dick Bruna
Ondanks zijn pensionering blijkt het werk van boekillustrator Dick Bruna mateloos populair. Mede dankzij de uitgebreide viering van de 60e verjaardag van zijn creatie Nijntje in 2015 is het imago van Dick Bruna verder gegroeid. Zijn populariteit is zo groot dat hij alle Nederlandse auteurs in merkkracht achter zich laat. Kinderboekenschrijfster Carry Slee en thrillerschrijfster Saskia Noort volgen op grote afstand. De nummer vier, Maarten 't Hart, was in 2014, even van het nationale merkentoneel verdwenen.

'Door drie jaar lang niet in het nieuws zijn geweest met een nieuw boek, was Maarten 't Hart weggezakt in het geheugen van de Nederlandse boekenlezer. Met het verschijnen van zijn roman Magdalena in 2015 behoort de schrijver weer tot de top. Ook Connie Palmen was een paar jaar uit beeld en is nu weer helemaal terug dankzij haar boek Jij zegt het. Deze twee voorbeelden laten zien hoe belangrijk het voor schrijvers is om in de media te blijven. Als een nieuw boek nog lang op zich laat wachten, is het zaak om op andere manieren in de publiciteit te komen voor het behoud van de achterban', aldus Beerda.

Merkkracht van alle professionals in de boekensector (+ index)
1. Dick Bruna (100)
2. Carry Slee (78)
3. Saskia Noort (71)
4. Maarten 't Hart (68)
5. Adriaan van Dis (67)
6. Heleen van Royen (64)
7. Paul van Loon (64)
8. Kluun (63)
9. Ronald Giphart (56)
10. Remco Campert (54)
11. Renate Dorrestein (53)
12. Connie Palmen (51)
13. Esther Verhoef (48)
14. Simone van der Vlugt (48)
15. Herman Koch (45)
16. Arnon Grunberg (43)
17. Suzanne Vermeer (42)
18. Jan Siebelink (40)
19. A.F.Th. van der Heijden (37)
20. Esther Gerritsen (27)

Online boekwinkel bol.com heeft de hoogste groeiverwachting en eci.nl de laagste
De top-10 van merken met de hoogste groeiverwachting bevat vijf personen, illustrator Dick Bruna en vier auteurs. Terwijl Saskia Noort nu Carry Slee nog voor zich moet laten als populairste Nederlandse schrijfster, ziet er het naar uit dat zij binnenkort de nummer één positie gaat innemen. Van alle auteurs wordt van haar namelijk de belangrijkste groei verwacht. Bol.com wordt de meest rooskleurige toekomst voorspeld door de consument. Die van online boekwinkel eci.nl ziet er beduidend minder florissant uit. Het imago van eci.nl, dat in 2014 na een faillissement een doorstart maakte, blijft dalen en de groeikansen zijn minimaal.

Top-10 van merken in de boekensector met de hoogste groeiverwachting in 2016 (+ index)
1. bol.com (100)
2. Kinderboekenweek (74)
3. Boekenweek (66)
4. Saskia Noort (42)
5. NS Publieksprijs (38)
6. Esther Verhoef (28)
7. Heleen van Royen (27)
8. Suzanne Vermeer (24)
9. Dick Bruna (24)
10. Simone van der Vlugt (22)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hendrik Beerda: 06 - 51 05 49 09 of mail@hendrikbeerda.nl

Hendrik Beerda Brand Consultancy B.V.

plaats:
Amsterdam

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234