Klant raadt energieleverancier af door onbegrijpelijke energierekening

Drie kwart van de Nederlanders raadt zijn of haar energieleverancier af bij familie of vrienden als zij de energierekening onbegrijpelijk vindt. Dat blijkt uit recent onderzoek van energievergelijker EasySwitch.nl.

Energierekening speelt negatieve rol in aanbeveling
EasySwitch.nl is onder Nederlandse consumenten een onderzoek gestart naar de energierekening. Uit eerder onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is gebleken dat de Nederlandse consument de energienota onleesbaar en onduidelijk vindt: maar liefst 87 procent van de consumenten laat weten de rekening niet te begrijpen. De gevolgen hiervan waren nog onduidelijk. Onderzoek van EasySwitch.nl laat nu zien dat 75 procent van de 1361 deelnemers de energieleverancier niet aanbeveelt aan familie of vrienden wanneer zij de energierekening onduidelijk vindt. Dat is slecht nieuws voor de energieleverancier, want een chaotische energierekening zorgt voor een lage klanttevredenheid en wellicht voor een overstap naar een andere energieleverancier.

Onvrede onder klanten
De deelnemers van het onderzoek noemen de energierekening 'niet inzichtelijk', 'te ingewikkeld' en 'onbegrijpelijk waar de kosten vandaan komen'. Er wordt gepleit voor meer transparantie en controleerbaarheid. "Voor wie geen energie-expert is, is de nota onleesbaar en dat zorgt voor wantrouwen richting de energieleverancier. Uiteindelijk is de energieprijs het enige wat de consument zelf kan controleren, maar dat is slechts een klein onderdeel van hoe de kosten zijn opgebouwd," zegt Nick Castricum, energie-expert van EasySwitch.nl.

Meten is weten
De loyaliteit van klanten aan een organisatie wordt uitgedrukt in een Net Promoter Score (NPS). Uit de Energie Monitor van Kien blijkt dat de NPS voor energieleveranciers zeer laag is: de gemiddelde NPS staat momenteel op -35. Deze negatieve NPS betekent dat er meer mensen zijn die energieleveranciers afraden dan aanraden. Een onbegrijpelijke energierekening zorgt voor minder aanbevelingen en verlaagd deze score. "Het is tijd voor de leveranciers om te investeren in klanttevredenheid, aangezien de trend om over te stappen naar een betere en goedkopere energieleverancier zich in de toekomst zal doorzetten", aldus Nick Castricum.

Elk jaar meer overstappers
Overstappen naar een andere energieleverancier wordt steeds makkelijker en populairder. Vorig jaar wisselden er meer mensen dan ooit van energieleverancier, maar liefst 15 procent van de Nederlandse huishoudens. De drempel om over te stappen wordt steeds lager door de hulp van energievergelijkers zoals EasySwitch.nl. De vergelijkers nemen het meeste werk uit handen van de consument en verzekeren een overstap naar een goedkopere energieleverancier.

Investeren in klanttevredenheid
Consumenten merken geen verschil als zij naar een andere energieleverancier gaan: de geleverde energie is hetzelfde. Dat wil zeggen dat de energie die de leverancier levert niet verschilt in kwaliteit. Er kan alleen onderscheid gemaakt worden in hoe de energie wordt opgewekt: groen (zonne-, wind- of waterenergie) of grijs (gas, steenkool of kernenergie). Omdat de leveranciers dezelfde dienst leveren gaan er andere zaken een rol spelen. Onder andere de service van de leverancier is van groot belang. Ontevreden klanten stappen sneller over naar een andere energiemaatschappij. De consument wordt steeds mondiger en beïnvloedt daarmee zijn of haar omgeving. Energieleveranciers met een voor de consument onduidelijke energierekening moeten rekening gaan houden met klantverlies.

Over EasySwitch.nl
EasySwitch.nl zet zich in voor consumenten die willen besparen op vaste lasten. Via de vergelijker op de website worden alle aanbieders met elkaar vergeleken. Hieruit komt een persoonlijk aanbod, waarbij gesorteerd wordt op de scherpste prijs en de beste service. EasySwitch.nl staat voor een transparante en inzichtelijke energiemarkt voor iedereen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yentl Vork: 0650810073 / yentl@overstappen.nl

EasySwitch.nl