German Publishers and Booksellers Association: Robert Menasse ontvangt de Deutscher Buchpreis 2017 voor zijn roman "Die Hauptstadt"

FRANKFURT AM MAIN, Duitsland, October 9, 2017 /PRNewswire/ --

De winnaar van de Deutscher Buchpreis 2017 is Robert Menasse. Hij krijgt deze prijs voor zijn roman "Die Hauptstadt" (Suhrkamp).

De motivering van de jury:

"Het humane is het altijd waard om na te streven, maar doet zich nooit helemaal voor: dat dit ook voor de Europese Unie geldt, laat  Robert Menasse met zijn roman 'Die Hauptstadt' op indringende wijze zien. In een knap geconstrueerd verhaal graaft hij moeiteloos in de  diepste lagen van de wereld die we de onze noemen. En hij maakt onder andere ondubbelzinnig duidelijk dat de economie alleen ons geen vreedzame toekomst zal kunnen garanderen. Degenen, die dit vredesproject Europa ondermijnen, ze zijn onder ons - 'de anderen', zijn niet zelden wijzelf. Met 'Die Hauptstadt' is de pretentie verwezenlijkt die Robert Menasse zichzelf heeft gesteld: Daarin wordt het hedendaagse literair zo gerealiseerd dat tijdgenoten zich in het werk herkennen en jongere generaties deze tijd beter zullen begrijpen."

De jury voor de Deutsch Buchpreis 2017 bestaat uit: Silke Behl (Radio Bremen), Mara Delius (Die Welt), Christian Dunker (autorenbuchhandlung berlin), Katja Gasser (Osterreichischer Rundfunk), Maria Gazzetti (Casa di Goethe, Rome), Tobias Lehmkuhl (recensent, Berlijn) en Lothar Schroder (Rheinische Post).

Voor de prijs waren bovendien genomineerd: Gerhard Falkner (Romeo oder Julia, Berlin Verlag), Franzobel (Das Floss der Medusa, Paul Zsolnay), Thomas Lehr (Schlafende Sonne, Carl Hanser), Marion Poschmann (Die Kieferninseln, Suhrkamp) en Sasha Marianna Salzmann (Ausser sich, Suhrkamp).

Met de Deutscher Buchpreis 2017 bekroont de Borsenverein des Deutschen Buchhandels Stiftung (Stichting van de Duitse vereniging van uitgevers en boekverkopers) als opmaat naar de Frankfurter Buchmesse de Duitstalige roman van het jaar. Sponsor van de Deutscher Buchpreis is de Deutsche Bank Stiftung, andere partners zijn de Frankfurter Buchmesse en de stad Frankfurt am Main. De Deutsche Welle ondersteunt de Deutscher Buchpreis bij de media-activiteiten in binnen- en buitenland. https://www.deutscher-buchpreis.de/en

Contactpersonen voor de media:

Borsenverein des Deutschen Buchhandels e.V.
Thomas Koch, Hoofd pers en publiciteit
Telefoon +49 (0) 69 1306-293, E-mail: t.koch@boev.de