De Edmonton installatie voor afval-naar-biobrandstof van Enerkem verkrijgt registratiegoedkeuring van de Amerikaanse Environmental Protection Age

MONTREAL, November 7, 2017 /PRNewswire/ --

- De allereerste gemeentelijke 'vast afval naar cellulose-ethanol
productie-installatie' heeft de goedkeuring van de EPA verkregen.
- Stelt Enerkem in staat om op 's werelds grootste markt voor biobrandstoffen te
verkopen

Enerkem Inc. (http://www.enerkem.com [http://enerkem.com ]), een wereldleider op het gebied van afval-naar-biobrandstof en producent van duurzame chemicaliën, kondigde aan dat het op basis van de Amerikaanse norm voor duurzame brandstoffen (RFS - Renewable Fuels Standard) goedkeuring verkregen heeft van de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) om cellulose-ethanol te verkopen dat geproduceerd wordt in hun installatie in Edmonton, AB, Canada.

Enerkems ultramoderne installatie voor geavanceerde biobrandstoffen heeft met succes alle noodzakelijke stappen voltooid die door de EPA vereist werden en het is de eerste gemeentelijke afval-tot-cellulose-ethanol-installatie die een vergunning verkrijgt om in de Verenigde Staten te kunnen verkopen. In het kader van de 2007 Energy Independence and Security Act zal in 2022, 16 miljard gallons aan cellulose-biobrandstoffen vermengd worden met conventionele transportbrandstoffen.

"Met deze goedkeuring van de EPA, zijn we nu in staat om op 's werelds grootste markt voor biobrandstoffen te handelen met een transportbrandstof die een van het laagste koolstofgehaltes heeft," aldus Vincent Chornet, President en Chief Executive Officer van Enerkem. "Dit biedt verdere validatie voor Enerkems toonaangevende positie in de wereldwijde race om de sector voor transportbrandstof, een belangrijke bron van broeikasgasemissies, te decarboniseren."

Het rigoureus registratieproces van de EPA probeert ervoor te zorgen dat aan de strenge wettelijke vereisten van de Amerikaanse RFS wordt voldaan. Enerkem is nu geregistreerd voor D3 Renewable Identification Numbers (RIN - duurzame identificatienummers) credits. Deze RIN credits worden door Amerikaanse raffinaderijen gekocht om te voldoen aan het Amerikaanse RFS-programma De EPA heeft vastgesteld dat cellulose-biobrandstoffen de uitstoot van broeikasgassen met minstens 60% verminderen, in vergelijking met benzine.

Eerder dit jaar breidde Enerkem, na de ingebruikname van de omzettingseenheid voor methanol-naar-ethanol, zijn Edmonton biobrandstof-installatie uit zodat het jaarlijks zo'n 13 miljoen gallons cellulose-ethanol kan produceren. Deze baanbrekende installatie werd gefinancierd door particuliere bronnen en verkreeg financiële steun van Sustainable Development Technology Canada (SDTC), Alberta Innovates en Alberta Energy.

Over Enerkem Enerkem produceert biobrandstoffen en duurzame chemicaliën uit afval. De ontwrichtende bedrijfseigen technologie converteert niet-recyclebare, niet-composteerbare gemeentelijk vast afval in methanol, ethanol en andere veelgebruikte chemische tussenproducten. Enerkem, met het hoofdkantoor gevestigd in Montreal (QC), Canada, exploiteert een grootschalige commerciële installatie in Alberta alsmede een innovatiecentrum in Quebec. De installaties van Enerkem zijn gebouwd als geprefabriceerde systemen gebaseerd op de modulaire productie-infrastructuur van het bedrijf die wereldwijd ingezet kunnen worden. Enerkems technologie helpt bij het diversifiëren van de energiemix en bij het groener maken van dagelijkse producten terwijl het tegelijkertijd een slim, duurzaam alternatief biedt voor het storten en verbranden van afval. http://www.enerkem.com

Contactpersoon media: Pierre Boisseau, Senior Director, Communications & Marketing, Enerkem Inc., +1-514 875-0284, pboisseau@enerkem.com

PR Newswire