Fonterra investeert in Rokiskio

AMSTERDAM, November 7, 2017 /PRNewswire/ --

Fonterra Co-operative Group uit Nieuw-Zeeland heeft een jarenlange commerciële overeenkomst met de grootste zuivelproducent van Litouwen, AB Rokiskio Suris, uitgebreid via een deelneming van 10 procent in de aandelen van de onderneming.

(Photo: http://mma.prnewswire.com/media/597069/Fonterra_Co_operative_Group.jpg )

Fonterra, door Rabobank wat betreft omzet in 2017 geklasseerd als zesde zuivelonderneming wereldwijd, heeft EUR 7.1 miljoen in Rokiskio geïnvesteerd. Daarmee hebben zij een toeleveringslijn van hoogwaardige weiproducten zeker gesteld en tegelijkertijd productopties mogelijk gemaakt voor heel Europa en het Midden-Oosten. Dit biedt tevens mogelijkheden wat betreft bronnen van verdere zuivelproducten in het Baltische melksegment om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag uit de nabijgelegen markten.

Voorzitter John Wilson van Fonterra zei dat de investering nauwgezet overeenkomt met de strategie van Fonterra om wereldwijd de bronnen van melk in strategische locaties zoals Europa uit te breiden, zodat de coöperatieve groep aan de vraag van klanten dichtbij deze bronnen kan voldoen.

"Onze landbouwers in New Zealand zullen altijd onze eerste bron voor melk blijven, maar we moeten ons steeds meer aanpassen aan onze groei en de daarbij behorende rendementen via strategische partnerschappen in Europa, Latijns-Amerika, Australië en China. Deze partnerschappen stellen ons in staat om de producten waar vraag naar is dichter bij de markt te produceren en bieden tevens meer mogelijkheden voor de melk en de melkproducten die we elders maken."

De CEO van Fonterra, Theo Spierings, verklaarde dat deze ontwikkeling gebaseerd is op de huidige, jarenlange relatie tussen Fonterra en Rokiskio als leverancier en voor beide bedrijven gunstig zal zijn.

"Onze capaciteit om toegang te hebben tot wei-ingrediënten van hoge kwaliteit wordt steeds belangrijker naarmate de vraag groeit, vooral in de markten in Oost- en West-Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Rokiskio is tevens een zeer gerespecteerde kaasproducent en dat biedt voor ons ook verdere mogelijkheden om aan de vraag van klanten in deze markten te voldoen. Dit is een nieuwe stap in onze strategie om een duurzaam Europees netwerk van bronnen te ontwikkelen, die een betrouwbare en doeltreffende toeleveringsketen en een aanvulling op de ingrediënten uit Nieuw-Zeeland zullen vormen."

Volgens de voorzitter van Rokiskio Suris, Dalius Trumpa, legt Rokiskio de nadruk op productkwaliteit en -veiligheid, naast prestaties op het gebied van milieu, en brengt de onderneming deze belangrijke sterke punten mee in de relatie met Fonterra. De productie onder contract met Fonterra heeft een rol gespeeld in de uitbreidingscapaciteit en de ontwikkeling van de onderneming in 2014 en 2016 en hij is optimistisch wat betreft de toekomstige groeimogelijkheden.

"We hebben als commerciële partners vijf jaar lang nauw samengewerkt en in die tijd hebben we een sterke relatie opgebouwd. Met de investering van Fonterra in Rokiskio Suris klimt ons bedrijf op tot een nieuw en wereldwijd niveau, waardoor nieuwe exportmogelijkheden ontstaan die meer waarde in ons plaatselijke melksegment zullen voortbrengen," aldus Mr. Trumpa. "Door Fonterra welkom te heten als aandeelhouder, kan de toekomstige groei worden versneld d.m.v. toegang tot nieuwe markten en investering in nieuwe technologieën."

Rokiskio beschikt over drie fabrieken in Litouwen en produceert kaas, boter, weiproteïne en melkpoeder. Het bedrijf is één van de grootste en bekendste kaasproducenten in Centraal- en Oost-Europa en produceert elk jaar meer dan 30 duizend ton kaas. De onderneming exporteert naar de markten van zowel het Oosten als het Westen en produceert verder een breed assortiment verse zuivelproducten voor de Baltische gebieden.

Over Fonterra

Fonterra [http://www.fonterra.com ] is een wereldleider op het gebied van zuivelvoeding en de voorkeursleverancier voor  zuivelingrediënten van veel van 's werelds vooraanstaande voedingsmiddelenbedrijven. Fonterra is ook een marktleider met eigen  consumentenmerken van zuivelproducten in Australië/Nieuw Zeeland, Azië/Afrika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. Voor meer informatie:  http://www.fonterra.com Over Rokiskio

Voor meer informatie: : http://www.rokiskio.com

CONTACT: Yellow Communications, Karin van Geelen, T +31-23-555-34-24, fonterra@yellow-communications.com