Golf van e-factureren stimuleert groei Nederlandse e-commerce

AMSTERDAM, November 7, 2017 /PRNewswire/ --

Nederland strijdt met Italië om de snelst groeiende Europese e-commercemarkt voor de

komende vijf jaar

Volgens een nieuw rapport van de toonaangevende betalingsmaatschappij Worldpay, neemt Nederland naar verwachting de komende vijf jaar de gedeelde eerste plaats in van de snelst groeiende e-commercemarkt in Europa.

In haar jaarlijkse Global Payments Report heeft Worldpay vastgesteld dat de e-commercemarkt van Nederland naar verwachting met 14 procent per jaar groeit en dat deze in 2021 36 miljard euro (43 miljard dollar) bedraagt. Hiermee bindt Nederland de strijd aan met Italië voor de hoogste stijging van een EU-land.

De sterke groei in Nederland wordt gestimuleerd door de opkomst van nieuwe betaalmethoden zoals e-facturen[1] en e-wallets, samen met een sterke daling van het aantal bankoverschrijvingen. Dit is momenteel nog de populairste manier om online voor goederen en diensten te betalen.

Binnen de EU valt Nederland op door het grote aantal bankoverschrijvingen. In 2005 werd iDEAL geïntroduceerd, een online betalingssysteem waarmee real time kan worden betaald via rechtstreekse overschrijvingen tussen bankrekeningen.

In het rapport van Worldpay staat vermeld dat in 2017 maar liefst 60 procent van de Nederlandse e-commerce betalingen uit iDEAL transacties bestaat, maar dat dit de komende vijf jaar met meer dan een kwart daalt tot onder de 45 procent. In plaats daarvan lijken Nederlandse consumenten in toenemende mate alternatieve betaalmethoden te gaan gebruiken, zoals e-facturen, die naar verwachting van 8 naar 16 procent van de markt verdubbelen, en e-wallets die van 8 naar 10 procent stijgen.

De populariteit van debitkaarten en prepaidkaarten verdubbelt naar verwachting ook in de komende vijf jaar, waarbij beide betaalmethoden van 4 naar 8 procent stijgen.

Refererend naar het onderzoek, zei Rogier de Boer, VP Business Development EMEA bij Worldpay: "Nederland was een van de eerste markten in de wereld waar alternatieve betalingen die specifiek zijn ontworpen voor e-commerce zijn omarmd: iDEAL is een groot success gebleken. Het aantal bankoverschrijvingen blijft naar verwachting groot, vooral in vergelijking met andere EU-landen, maar zal de komende vijf jaar toch aanzienlijk in marktaandeel afnemen doordat consumenten andere mogelijkheden gaan verkennen.

"In 2015 hadden bankoverschrijvingen nog een enorm marktaandeel van 71 procent. Een verklaring voor dit verwachte verlies van marktaandeel is de stijging van m-commerce, die in 2017 al bijna op 20 procent zal liggen. Waarschijnlijk gaan consumenten op zoek naar betaaltechnologieën die beter met hun mobiele telefoon integreren, zodat ze onderweg goederen en diensten kunnen betalen."

"Het betalingslandschap in Nederland wordt in de komende vijf jaar veel diverser. Winkeliers en handelaren moeten dan ook overwegen om de breedst mogelijke keuze aan betalingsmogelijkheden aan te bieden, en naast betaalopties via de banken ook e-wallets en traditionele methoden middels betaalkaarten aanbieden om aan de behoefte van de meeste consumenten te voldoen", aldus De Boer.

Worldpay heeft een lijst van richtlijnen gepubliceerd voor bedrijven die willen profiteren van de wereldwijde kansen op het gebied van e-commerce en m-commerce:


1) Betalen met één Klik: Consumenten zullen vaker winkelen bij bedrijven die hun
betalingsgegevens opslaan zodat zij er met één klik kunnen betalen. bedrijven zouden
Betalen met één Klik moeten bieden om online afrekenen zo laagdrempelig mogelijk te
maken - vooral bij mobiele Apps.
2) Overweeg de meest populaire betaalmethoden in elke sector en geef prioriteit aan de
methoden die bij uw bedrijfsmodel passen. In Europa is er geen one size fits all. U
moet dus bekend zijn met de beste opties voor uw bedrijf.
3) Grensoverschrijdende markt: Om een plezierige winkelervaring te bieden, moeten
handelaren ervoor zorgen dat zij lokaal kunnen innen zover dat juridisch mogelijk is,
een breed scala aan valuta's bij de kassa hebben en klantenservice in de taal en
tijdzone van hun klanten kunnen bieden.


Over het Rapport Wereldwijde Betalingen 2017  Dit rapport is samengesteld uit een mix van primaire en secundaire gegevensbronnen. De primaire bronnen zijn onze eigen enquêtes en geautoriseerde onderzoeken; terwijl de secundaire bronnen betrekking hebben op geautoriseerde gegevens van derden en andere openbaar verkrijgbare gegevens. Het rapport maakt ook gebruik van de tientallen jaren ervaring van Worldpay in het bieden van wereldwijde e-commerceoplossingen. De in dit rapport voorspelde groeicijfers van e-commerce zijn afkomstig van de E-Commerce Analytics-database van GlobalData en hebben betrekking op de e-commercemarkt als geheel, en niet op de bedrijfsgegevens van Worldpay. GlobalData verzamelde deze gegevens met behulp van consumentenquêtes, B2B-enquêtes en eigen onderzoek. Alle indicatieve voorspellingen gebaseerd op de gebruikte gegevens, dienen als zodanig te worden behandeld.

Over Worldpay Worldpay is een toonaangevende betalingsprovider met een wereldwijd bereik. Wij bieden een uitgebreid assortiment van technologische betaalproducten en -diensten aan ongeveer 400.000 klanten zodat hun bedrijven kunnen groeien en bloeien. Voor onze klanten beheren wij het steeds complexer wordende betaallandschap, waardoor zij het breedste assortiment aan betaalmogelijkheden ter wereld accepteren. Door gebruik te maken van ons netwerk en onze technologie zijn wij in staat om betalingen te verwerken uit regio's die 99% van het mondiale BNP beslaan, in 146 landen en 126 valuta's. We helpen onze klanten bij het accepteren van meer dan 300 verschillende betaalmogelijkheden. Voor meer informatie, kijk op http://www.worldpay.com/global/about/regional-expertise/emea

--------------------------------------------------

1. e-facturen: Bij het gebruik van e-facturen kunnen consumenten goederen na aflevering betalen zonder hun creditcard- of bankgegevens te delen. Om een betaling te doen, hoeven zij slechts hun e-mailadres en postcode in te voeren. Bekende voorbeelden uit de markt zijn het betalen via Klarna of AfterPay De verstrekte informatie is onder voorbehoud en uitsluitend ter informatie en Worldpay geeft geen enkele garantie, met inbegrip van de inhoud of de bruikbaarheid.

Worldpay (UK) Limited (Company No. 07316500 / FCA No. 530923), Worldpay Limited (Company No. 03424752 / FCA No. 504504), Worldpay AP Limited (Company No. 5593466 / FCA No. 502597). Geregistreerd kantoor: The Walbrook Building, 25 Walbrook, Londen EC4N 8AF en geautoriseerd door de Financial Conduct Authority (FCA) onder de Payment Service Regulations 2009 voor de levering van betaaldiensten. Worldpay (UK) Limited is bevoegd en gereguleerd door de Financial Conduct Authority voor consumentenkredietactiviteiten.

CONTACT: Neem voor meer informatie contact op met: Global eCom: Emily Lahey, directeur PR, emily.lahey@worldpay.com, +44(0)-203-664-5663; Golin: Nitesh Khetani, worldpayecommteam@golin.com, +44(0)-207-067-0128

PR Newswire

Dit persbericht is via ANP Pers Support naar internationale (vak en online) media gestuurd. Heb je nieuws voor buitenlandse journalisten? Bekijk dan onze mogelijkheden of neem contact met ons op.

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234