DIL: 4,4 miljoen euro EU-subsidie voor Nederlandse en Duitse foodbedrijven

QUAKENBRÜCK, Duitsland, August 7, 2018 /PRNewswire/ --

FOOD2020 start met fase II

- Cross reference: Picture is available at AP Images (http://www.apimages.com) -

Hoe ziet de toekomst van de voedingsmiddelenproductie eruit? Hoe kunnen we van algen en insecten nieuwe voedingsproducten maken? Hoe kan de vleesbranche optimaal reageren op de behoeften van burgers op het gebied van gezonde voeding? En hoe gaan we de levensmiddelen van de toekomst bereiden in onze keuken? FOOD2020 komt met antwoorden.

Fase I van het Nederlands-Duitse samenwerkingsproject FOOD2020 komt dit jaar tot afronding. Resultaat: meer dan 500 mkb'ers uit de agri- en foodindustrie uit de Nederlands-Duitse projectregio namen deel aan 66 verschillende activiteiten. Er werden grensoverschrijdende relaties aangeknoopt, de concurrentiekracht van bedrijven verbeterde waardoor de individuele mkb'ers in de projectregio zich verder konden ontwikkelen. In dat proces zijn meer dan 25 banen en 20 traineeplekken gecreëerd.<0} De bedrijven werden daarin ondersteund door de regionale coördinatoren BOM, NV NOM, Oost NL en LIOF alsmede DIL e.V., GIQS e.V. en FPI e.V.

Het is de bedoeling om dit succesvolle project voort te zetten. In juli 2018 is fase II gestaart en hebben de mkb'ers in de Nederlands-Duitse projectregio weer de kans gekregen om hun innovatieve ideeën door te ontwikkelen en een stevige positie te verwerven in de markt. De nadruk zal liggen op het aanpakken van sociale en maatschappelijke uitdagingen in het global food system. Met een budget van ongeveer 4,4 miljoen euro worden er activiteiten rond de thema's voedselzekerheid, voedselveiligheid, gezonde levensmiddelen, sociale innovatie en duurzaamheid een subsidiebijdrage ontwikkeld. Via het rijke aanbod aan seminars en workshops krijgen deelnemers uit de projectregio een goed inzicht in toekomstige ontwikkelingen in de foodsector.

Waarin onderscheidt fase II zich van het eerste deel van het project? Nieuw zijn de zogenoemde Think Tanks. In die Think Tanks werken bedrijven gedurende langere tijd aan concrete vraagstukken. Het kan gaan om zaken als digitale uitdagingen, circulaire economie, clean label en alternatieve eiwitbronnen, maar ook over de vraag hoe bedrijven zich optimaal kunnen voorbereiden op de toekomst.

"Dankzij FOOD2020 kunnen mkb'ers in de projectregio zich optimaal voorbereiden op toekomstige uitdagingen", aldus projectleider Christian Kircher van het Deutsche Institut für Lebensmitteltechnik e.V. Mooie voorbeelden zijn Bugfoundation GmbH en Livestock Robotics. Bugfoundation GmbH kon door aan het project deel te nemen een product introduceren bij de Duitse voedseldetailhandel dat tot dusver op enige scepsis kon rekenen. Het Nederlandse Livestock Robotics heeft samen met projectpartners een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan thema veehouderij-automatisering en robotica. Ook in fase II zal het nodige worden gedaan om een van de belangrijkste sectoren in de Nederlands-Duitse grensregio te versterken.

FOOD2020 is onderdeel van het INTERREG-programma Deutschland-Nederland en wordt mede gefinancierd door de Europese Unie, MWIDE NRW, het Niedersächsische Ministerium für Bundes- und Europaangelegenheiten und Regionale Entwicklung, het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de provincies Drenthe, Fryslân, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel.

Voor meer informatie: http://www.deutschland-nederland.eu http://www.food2020.eu

Deutsches Institut für Lebensmitteltechnik e.V.

Professor-von-Klitzing-Strasse 7   49610  Quakenbrück

Tel. +49(0)5431.183-287 Fax +49(0)5431.183-114