Wi-Care - Nederlandse zorginnovatie: Dementiejas my-DBuddy

GELDERMALSEN, The Netherlands, October 3, 2017 /PRNewswire/ --

Dementiejas 'my-DBuddy' helpt mensen met geheugenproblemen langer zelfstandig te blijven, met behoud van hun waardigheid. Iemand met geheugenproblemen kan belemmerd worden om naar buiten te gaan: het herkennen van de eigen jas, sleutels mee, sluiten van de jas en zelfs de weg naar huis kwijt raken. Per verkochte jas gaat EUR50 naar organisaties die zich inzetten voor mensen met dementie.

(Photo:http://mma.prnewswire.com/media/566333/Wi_Care_Dementia_Jacket_my_DBuddy.jpg )

Dementiejas 'my-DBuddy' is het resultaat van een uitdaging: 'Kan je een jas voor mensen met dementie ontwerpen?' vroeg Helga Rohra, dementie activiste die zich over de hele wereld inzet om de positie van mensen met dementie te verbeteren. Ze vroeg dit aan Wilma Verhoeks, van Wi-Care bv, een Nederlands bedrijf dat kleding ontwerpt voor mensen met een beperking. Die jas is er nu en is op 2 oktober gepresenteerd op het Europees Alzheimer Congres in Berlijn.

Net als andere producten van Wi-Care, is my-DBuddy een concept dat  praktische problemen oplost en tegelijk de gebruiker zichzelf laat zijn en iemands waardigheid ondersteunt:

- Hoe herken ik mijn jas? Plaats voor een foto onder het lusje waaraan de jas hangt.
- Hoe doe ik mijn jas netjes dicht? Geavanceerd klittenband in kleurtjes; sluiten wijst
zichzelf.
- Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn sleutels niet vergeet of in de deur laat zitten?
Keycord in de jas.
- En als ik de weg even helemaal kwijt ben? Discreet vakje voor naam en adres.

Maar hier stopt deze innovatie niet. Deze jas is een open platform. Wie een goed idee heeft voor een extra applicatie, kan dit inbrengen en dit zelf onder de naam van my-DBuddy in de markt zetten. Net als bij een smartphone is my-DBuddy een platform waarop toepassingen van anderen geplaatst kunnen worden. my-DBuddy moet uitgroeien tot een cluster van oplossingen voor mensen met geheugenproblemen wereldwijd.

Van iedere verkochte jas gaat EUR50 naar nationale Alzheimer organisaties in de landen waar de jas verkocht wordt. Hierdoor steunt deze jas organisaties die alle hulp kunnen gebruiken.

Wi-Care staat ook op de REHACARE Düsseldorf, 4-7 oktober 2017 (Hal 6, stand 6B24)

CONTACT: Voor informatie: Wi-Care, Wilma Verhoeks, 061-091-5646, Edgar Kasteel, 062-293-1945, Rijnstraat 24, 4191 CL Geldermalsen, http://www.wi-care.com, wilma@wi-care.com

PR Newswire