Vermeld datum en plaats bovenaan het persbericht

Echt waar, ook plaats en tijdstip bepalen nieuwswaarde
Tekortkomingen in een persbericht zijn heel makkelijk te voorkomen: zoals een onjuiste datum- en plaatsvermelding. Geef direct aan waar iets is gebeurd en wanneer.

De vermelding van datum en locatie in een persbericht kan op verschillende manieren. Hieronder de twee bekendste varianten:

Voorbeeld 1
Van der Kwast nieuwe voorzitter NLH

Den Haag, 12 juni 2015 - Jaap van der Kwast is verkozen tot nieuwe voorzitter van de NLH, de landelijke vereniging van laagveenhoveniers. Etc., etc..

Voorbeeld 2
Van der Kwast nieuwe voorzitter NLH

Den Haag, 12 juni 2015

Journalisten checken alle 5 W's (wie, wat, waar, wanneer, waarom). Van een verzender van een persbericht verlangt dat duidelijkheid. Dus als de firma Dalcotep – dit als voorbeeld - een doorbraak in de behandeling van de ziekte van Crohn meldt, dan klinkt dat zonder meer nieuwswaardig, maar heeft de journalist direct alle feitelijke informatie nodig. Hoe triviaal een heldere datum-locatie-vermelding ook lijkt, ze helpt redacties snel en efficiënt te werken. Omdat er geen onnodige vragen open blijven staan en er zodoende direct doorgeschakeld kan worden. Voor elk medium belangrijk, en zeker voor een 24/7-nieuwsorganisatie als het ANP, waar elke seconde telt.

Checklist
Dit artikel maakt deel uit van onze checklist. Deze hebben wij opgesteld met als doel jou te helpen om jouw boodschap nieuwswaardig te maken. Maak jouw persbericht zo mediageniek mogelijk aan de hand van onze checklist. Bekijk de hele checklist.

Advies op maat?
Bel 070 - 41 41 234 voor advies of een demo. Mailen kan natuurlijk ook via info@perssupport.nl. Wil je liever gebruik maken van ons contactformulier, klik dan hier. Eén van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuwsbrief
Wil je maandelijks op de hoogte gehouden worden van Tips & Tricks op PR gebied, leuke artikelen, workshops en events, dan is de ANP Pers Support nieuwsbrief interessant voor jou! Nog niet aangemeld voor onze nieuwsbrief? Doe dat vandaag nog! Schrijf je hier in.