Titel als breekijzer

Journalisten houden bij hun tocht door de mailbox hun vinger constant op de deleteknop. In een split second bepalen ze of een persbericht interessant is of niet. Dit onderstreept het belang van een goede kop, want de digitale prullenbak dreigt.

Een goede kop geeft in korte en krachtige bewoordingen het nieuws weer. Ze is de binnenkomer, fungeert als het breekijzer naar aandacht.

Journalisten beoordelen persberichten vooral op inhoud. En als die nieuwswaardig en overtuigend is heb je geen HOOFDLETTERS in de kop nodig, of superlatieven als geweldig en uniek! Zulke trucs maken redacties juist argwanend omdat ze dagelijks meemaken dat grote woorden in de kop in de rest van het persbericht niet worden waargemaakt. Overschreeuw dus niet en steek de energie vooral op de essentie die je wilt overbrengen.

Een mooi voorbeeld is het persbericht van online marktonderzoeksbureau Multiscope van 19 maart, onder de kop ‘Sportend Nederland gek op apps’. Daar zit geen letter Spaans bij; als journalist weet je direct waar het over gaat. De eerste zin van het artikel zit als het ware al in je hoofd. En als de verwachtingen van diezelfde journalist bij het lezen van het persbericht ook nog eens worden ingelost dan is het raak: hij (of zij) maakt er een stukje van.

Zo verging het ook Multiscope. Het verhaal van de app-minnende sporter haalde breed de media. En hoe goed de kop was? Google op ‘sporters AND apps AND Multiscope’ en zie dat de oorspronkelijke kop haast ongewijzigd boven alle publicaties staat. Dan heb je het goed gedaan.

Checklist
Dit artikel maakt deel uit van onze checklist. Deze hebben wij opgesteld met als doel jou te helpen om jouw boodschap nieuwswaardig te maken. Maak jouw persbericht zo mediageniek mogelijk aan de hand van onze checklist. Bekijk de hele checklist.

Advies op maat?
Bel 070 - 41 41 234 voor advies of een demo. Mailen kan natuurlijk ook via info@perssupport.nl. Wil je liever gebruik maken van ons contactformulier, klik dan hier. Eén van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuwsbrief
Wil je maandelijks op de hoogte gehouden worden van Tips & Tricks op PR gebied, leuke artikelen, workshops en events, dan is de ANP Pers Support nieuwsbrief interessant voor jou! Nog niet aangemeld voor onze nieuwsbrief? Doe dat vandaag nog! Schrijf je hier in.

Testimonials

Michiel van den Boogaart, oprichter

Just Cargo

“Na de plaatsing waren het 3 dolle dagen”

“Het doel van Just Cargo was om aandacht te creëren voor een nieuwe dienst in Nederland. Het resultaat was overweldigend, we hebben erg veel aandacht gekregen en ongelooflijk veel reacties uit diverse hoeken. De snelheid waarmee na het uitsturen van het persbericht de reacties kwamen was indrukwekkend. Na de plaatsing waren het waren 3 dolle dagen. Als andere bedrijven een boodschap hebben die gehoord mag/moet worden zal ik jullie zeker aanraden!“

Jos Verspaget, oprichter

Watikwens.nl

“Ik vond het de investering meer dan waard!”

“Ik vond het de investering meer dan waard. Niet volgzaam maar goed adviserend met merkbaar één gezamenlijk doel: maximaal effect behalen. Dat spreekt mij als ondernemer uiteraard erg aan. Daarnaast was het contact niet alleen professioneel maar ook plezierig. Voor de aankomende internationale lancering maak ik wederom  gebruik van ANP Pers Support.”