Gebruik zo min mogelijk bijvoeglijke naamwoorden. Uniek + Geweldig = Afgelegd

Met de jaren wordt het beter, maar nog steeds bezondigt een peloton aan persberichtenschrijvers zich aan een overmatig gebruik van bijvoeglijke naamwoorden. Fantastisch product, geweldige vooruitgang, baanbrekende innovatie, hoogstaande kwaliteit, uitzonderlijke voordelen, het is een willekeurige greep uit de adjectieven die terug te vinden zijn. Met als hoogtepunt de bijvoeglijke toevoeging UNIEK. Ja echt, in hoofdletters.

Hoezo uniek
Het resultaat van deze overdaad is vaak tegengesteld aan wat de opstellers van het persbericht beogen. Ronduit geïrriteerd raken journalisten van dit verbale geweld, omdat ze elk bijvoeglijk naamwoord waar een waarde uit spreekt als onheuse beïnvloeding beschouwen. ‘Hoezo geweldig, hoezo uniek, dat maken we zelf wel uit.’

Afleggen
En weet dan dat een korzelige verslaggever zelden en sympathiek stukje zal schrijven. Reëler is overigens de kans dat hij het persbericht als ‘kan nooit veel zijn’ terzijde heeft geschoven. Afleggen heet dat op redacties. Want volgens de medialogica verkoopt een goed product of een goed verhaal zichzelf, en hebben al die kwalificaties van geweldig tot uniek waarschijnlijk alleen maar tot doel de onderliggende zwakte te maskeren.

Checklist
Dit artikel maakt deel uit van onze checklist. Deze hebben wij opgesteld met als doel jou te helpen om jouw boodschap nieuwswaardig te maken. Maak jouw persbericht zo mediageniek mogelijk aan de hand van onze checklist. Bekijk de hele checklist.

Advies op maat?
Bel 070 - 41 41 234 voor advies of een demo. Mailen kan natuurlijk ook via info@perssupport.nl. Wil je liever gebruik maken van ons contactformulier, klik dan hier. Eén van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuwsbrief
Wil je maandelijks op de hoogte gehouden worden van Tips & Tricks op PR gebied, leuke artikelen, workshops en events, dan is de ANP Pers Support nieuwsbrief interessant voor jou! Nog niet aangemeld voor onze nieuwsbrief? Doe dat vandaag nog! Schrijf je hier in.