De 5 W's

Geen meel in de mond, direct ter zake
Journalisten willen meteen weten waar ze aan toe zijn. Want tijd is kostbaar, vooral wanneer je dagelijks tientallen persberichten moet beoordelen. Dan helpt het als direct duidelijk is wat het nieuws is. Ons advies: neem geen meel in de mond, maar kom direct ter zake.

De 5 W's
Het is de basisregel voor iedere journalist; in elk bericht dat je schrijft zet je de vijf W's (wie, wat, waar, wanneer, waarom) aan het begin (inleiding/lead). Deze vijf vragen bepalen de kern en de context van het nieuws. Redacties beoordelen de nieuwswaarde van een persbericht dan ook aan de hand van deze W's.

Een voorbeeld van een recht-op-het-doel-af-persbericht? Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de gang van zaken rond de gaswinning in Groningen (d.d. 18-2-2015). Feitelijk, staccato en laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Na de lead hoef je eigenlijk niet meer verder te lezen. Je weet waar het nieuws over gaat. Alle vijf W's komen aan bod.

Veiligheid geen rol bij gaswinning Groningen
Bij de besluitvorming over de winning van het aardgas uit Groningen is tot 2013 niet zorgvuldig omgegaan met de veiligheid van de inwoners in relatie tot aardbevingen. Risico's voor inwoners werden niet onderkend: (...) het veiligheidsrisico achtten zij verwaarloosbaar. In de besluitvorming stond het belang van winning op de eerste plaats: een maximale opbrengst, optimaal gebruik van de Nederlandse bodemschatten en continuïteit in de gasvoorziening. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport 'Aardbevingsrisico's in Groningen', dat vandaag is gepubliceerd.

Checklist
Dit artikel maakt deel uit van onze checklist. Deze hebben wij opgesteld met als doel jou te helpen om jouw boodschap nieuwswaardig te maken. Maak jouw persbericht zo mediageniek mogelijk aan de hand van onze checklist. Bekijk de hele checklist.

Advies op maat?
Bel 070 - 41 41 234 voor advies of een demo. Mailen kan natuurlijk ook via info@perssupport.nl. Wil je liever gebruik maken van ons contactformulier, klik dan hier. Eén van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuwsbrief
Wil je maandelijks op de hoogte gehouden worden van Tips & Tricks op PR gebied, leuke artikelen, workshops en events, dan is de ANP Pers Support nieuwsbrief interessant voor jou! Nog niet aangemeld voor onze nieuwsbrief? Doe dat vandaag nog! Schrijf je hier in.

Testimonials

Ad Veen, Hoofd Strategie en Communicatie

PO-Raad

“Maak ANP Pers Support onderdeel van je communicatiestrategie"

"Bedenk goed wat je te melden hebt, bij wie je dat het best kunt pluggen en wanneer je ermee naar buiten treedt. Elke woordvoerder heeft zijn eigen netwerk van journalisten. Bedenk goed wie je de primeur geeft en stuur direct na uitzending of publicatie een persbericht uit via ANP Pers Support. Dan heb je een optimaal bereik.”

Michiel van den Boogaart, oprichter

Just Cargo

“Na de plaatsing waren het 3 dolle dagen”

“Het doel van Just Cargo was om aandacht te creëren voor een nieuwe dienst in Nederland. Het resultaat was overweldigend, we hebben erg veel aandacht gekregen en ongelooflijk veel reacties uit diverse hoeken. De snelheid waarmee na het uitsturen van het persbericht de reacties kwamen was indrukwekkend. Na de plaatsing waren het waren 3 dolle dagen. Als andere bedrijven een boodschap hebben die gehoord mag/moet worden zal ik jullie zeker aanraden!“