Kom to the point. Je vrienden willen het ook snappen.

We beginnen met een stoomcursus jargon. Een persbericht van een willekeurige bank: "We realiseerden een record aan nieuwe investeringen waarvan een groot deel werd gekatalyseerd bij derden". En verderop: "Deze inkomstentoename werd grotendeels tenietgedaan door negatieve resultaten uit de waardedaling van niet-gerealiseerd opwaarts potentieel in de klantenportefeuille".

Voorbeelden
Twee voorbeelden van gobbledygook - zoals de Amerikanen zeggen - waar veel journalisten rode pukkels van krijgen. Taalgebruik met als gunstigste reactie "dat snap ik, althans dat denk ik", maar dat vaker de irritatieknop activeert.

Terwijl ergernis nooit de bedoeling kan zijn van een persbericht. Of je moet als verzender tot doel hebben de media zand in de ogen te strooien. In dat geval kun je verder lezen achterwege laten.

Verplaats je in de boodschap
De beste manier om jargon te vermijden is je te verplaatsen in de uiteindelijke consument van je boodschap. En dat is naast de journalist de man/vrouw die zijn eindproduct leest, bekijkt of beluistert. Het zijn je ouders, je beste vriend of de kennissen verderop in de straat die ook willen begrijpen wat je te melden hebt.

Dit hulpmiddel voorkomt dat je formuleringen gebruikt die voor jou gesneden koek zijn, maar voor anderen abacadabra. En nee, dit is geen knieval voor jip-en-janneketaal, wel voor woorden die media motiveren met jouw verhaal aan de slag te gaan. Omdat ze jouw verhaal snappen.

Checklist
Dit artikel maakt deel uit van onze checklist. Deze hebben wij opgesteld met als doel jou te helpen om jouw boodschap nieuwswaardig te maken. Maak jouw persbericht zo mediageniek mogelijk aan de hand van onze checklist. Bekijk de hele checklist.

Advies op maat?
Bel 070 - 41 41 234 voor advies of een demo. Mailen kan natuurlijk ook via info@perssupport.nl. Wil je liever gebruik maken van ons contactformulier, klik dan hier. Eén van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuwsbrief
Wil je maandelijks op de hoogte gehouden worden van Tips & Tricks op PR gebied, leuke artikelen, workshops en events, dan is de ANP Pers Support nieuwsbrief interessant voor jou! Nog niet aangemeld voor onze nieuwsbrief? Doe dat vandaag nog! Schrijf je hier in.