Beperk je nieuws tot één onderwerp

De valkuil bij het schrijven van een persbericht; teveel willen vertellen zodat uiteindelijk onduidelijk blijft wat de kern van je boodschap is. Terwijl media juist op zo'n handvat zitten te wachten om hun artikel of reportage aan op te hangen. Stel jezelf dus voor het opstellen van een persbericht consequent de vraag wat uiteindelijk het belangrijkste is van al die informatie die je met de wereld wilt delen.

Vooral persberichten bij rapporten, programma's en onderzoeken ontbreekt het geregeld aan een gebrek aan focus. Ze kiezen het liefst voor een reeks conclusies en aanbevelingen. Zonder een duidelijke rangorde, vanuit de veronderstelling dat de media dan het hele verhaal zullen overnemen. Want alles is immers belangrijk.

Helaas, zo werkt het niet. Weet dat een journalist maar beperkte ruimte (circa 40 regels tekst of anderhalve minuut video) heeft om zijn item te produceren. Zo'n krap kader vraagt om een duidelijke kop en staart. Biedt een begeleidend persbericht bij een rapport niet die helderheid dan bepaalt hij zelf welke conclusie in zijn ogen de meeste nieuwswaarde bevat.

Deze persoonlijke keuze leidt vaak weer tot onvrede bij de verzender van het persbericht. Want die vindt na lezing van het redactionele artikel dat de auteur toch net de essentie van het rapport heeft gemist (lees: de verkeerde conclusie tot de belangrijkste heeft gebombardeerd).

Zoals aangegeven is deze ergernis te voorkomen door zelf de essentie helder te benoemen, aan te geven wat in het persbericht werkelijk het pregnantste nieuwselement is. Zo neem je de journalist bij de hand en zorg je er voor dat maandenlang onderzoek ook de juiste media-aandacht krijgt.

Checklist
Dit artikel maakt deel uit van onze checklist. Deze hebben wij opgesteld met als doel jou te helpen om jouw boodschap nieuwswaardig te maken. Maak jouw persbericht zo mediageniek mogelijk aan de hand van onze checklist. Bekijk de hele checklist.

Advies op maat?
Bel 070 - 41 41 234 voor advies of een demo. Mailen kan natuurlijk ook via info@perssupport.nl. Wil je liever gebruik maken van ons contactformulier, klik dan hier. Eén van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuwsbrief
Wil je maandelijks op de hoogte gehouden worden van Tips & Tricks op PR gebied, leuke artikelen, workshops en events, dan is de ANP Pers Support nieuwsbrief interessant voor jou! Nog niet aangemeld voor onze nieuwsbrief? Doe dat vandaag nog! Schrijf je hier in.