Timing is alles voor een persbericht

Timing is in de wereld van media en communicatie van cruciaal belang. In het immer draaiende raderwerk van het nieuws worden meer persberichten verzonden dan de media kunnen verwerken. Vooral in piekperioden stromen de mailboxen van de nieuwsredacties vol. Veel mailtjes worden wegens de overdaad genegeerd. Maar wat zijn dan wel de goede momenten om een persbericht te versturen?

Het lukraak verzenden van een persbericht zonder tact en timing is een recept voor mislukking. Het verspreiden van nieuwsfeiten vraagt om een zorgvuldige planning en een goed ontwikkeld gevoel voor timing. Vooral timing is alles.

Praktijk
Een voorbeeld uit de praktijk: In menige directiekamer klinkt regelmatig de roep om het verspreiden van een persbericht om belangrijk nieuws aan de buitenwereld te melden. Niet zelden wordt zo’n opdracht op maandagmorgen in het managementoverleg geformuleerd. Na het schrijven, lezen en herlezen is het niet uitgesloten dat het persbericht pas kort voor het weekeinde gereed is voor verspreiding. Op vrijdagmiddag wordt daarom haastig op de verzendknop gedrukt. Zodat het nieuws in elk geval vóór het weekeinde de deur uit is, zoals in het directieoverleg was afgesproken.

Dát persbericht moet echter op het drukste moment van de nieuwsweek concurreren met brandende kwesties uit de Ministerraad en andere lopende nieuwszaken. De kranten sluiten vroeg, een deel van de redacties zijn soms al aan het weekeinde begonnen. Het bovenstaande praktijkvoorbeeld is niet verzonnen. ANP Pers Support, kortweg APS, weet hoe de mailboxen van nieuwsredacties in bepaalde piekperioden overstromen met persberichten. Maandagochtend is een bekend spitsuur, vrijdagmiddag eveneens.

Wat is dan een goed moment?
Redacties hebben het nieuws in sommige perioden van de week, van de maand of van het jaar letterlijk voor het oprapen. Journalisten moeten dus scherp selecteren en veel weggooien. Een persbericht dat in drukke en hectische tijd wordt verspreid, scoort minder goed dan een mailtje dat op een zorgvuldig gekozen moment wordt verzonden. Er zijn namelijk ook nieuwsluwe momenten die kansen scheppen om te scoren.

Nieuws vertoont een opvallende gelijkenis met de bezigheden van de werkende en schoolgaande bevolking. Doordeweeks staat de molen van het nieuws zelden stil. Er is dan een overvloed aan economisch nieuws, er zijn politieke ontwikkelingen, rondom de drukte op de snelwegen en op het spoor is als altijd veel te doen. Daarnaast vragen onheil als rampen en ongelukken, maar ook onderwerpen als onderwijs en medische zaken de aandacht van tv-rubrieken, websites, radioprogramma’s, kranten en tijdschriften.

In dat nieuwsgeweld is het noodzakelijk zorgvuldig de windstiltes op te zoeken.
Op zondagmorgen staat het nieuws bijvoorbeeld bijna stil. Een ideaal ogenblik voor het verspreiden van een boodschap of nieuwtje. Nog een voorbeeld: op de woensdag voor Hemelvaartsdag komt de nieuwsvoorziening vrijwel geheel tot een stilstand. Of tussen Kerst en de jaarwisseling. Maar ook heel vroeg in de ochtend is een scoringstijdstip. Des te meer effect sorteert de verspreiding van persberichten op die momenten.

De professionals van ANP Pers Support, onderdeel van het persbureau ANP en PR Newswire, verzenden uw nieuwsberichten naar toonaangevende media in binnen- en buitenland. Op het meest gewenste en juiste moment. Want timing is alles voor persberichten.

Benieuwd naar onze andere blogs? Vraag kosteloos de publicatie 'Nieuws maak je zelf' aan, waarin al onze artikelen zijn gebundeld. Stuur een mail met je gegevens naar info@perssupport.nl, zodat wij je een exemplaar kunnen toesturen.

Bel 070 – 41 41 233 of mail info@perssupport.nl.

Testimonials

Gijsbert Siertsema, Head of Media and Public Relations

Nuon

"Directe lijnen naar relevante media"

“ANP Pers Support ondersteunt ons persbeleid zeer efficiënt, met directe lijnen naar relevante media. Onze persberichten bereiken daardoor zowel nationaal als regionaal exclusieve medianetwerken en dat merken wij in de coverage van onze berichtgeving. Daarnaast is de service alert, gedreven en zeer klantgericht.”

Hanita van der Meer, Communicatiespecialist

Thomas Cook Nederland

"Berichten naar de juiste media"

“ANP Pers Support helpt ons door de meest relevante media op de juiste manier te groeperen. Wij kunnen zo in zeer korte tijd berichten naar de juiste media verspreiden, waardoor onze berichten snel opgepakt worden.”