Scoren in de vakmedia doe je zo

Je wilt als pr- en communicatieprofessional je boodschap zo breed mogelijk laten landen. Online, in de krant, op radio en tv. En, naast de algemene media, in de vakbladen en op de weblogs die er toe doen. Jammer genoeg laten veel organisaties nogal wat kansen onbenut als het om die laatste twee groepen gaat. Te vaak wordt gedacht dat het persbericht voor bijvoorbeeld RTL Nieuws hetzelfde kan zijn als dat voor het Technisch Weekblad, Distrifood of een beautyblog als Miss Lipgloss. Hieronder drie tips om beter te scoren in de vakmedia.

Ken je doelgroep en haar behoeften
Ja duh, hoor ik je zeggen, dat is toch logisch. Weten voor wie je schrijft is een abc’tje voor elke communicatiemedewerker. Helemaal waar, maar waarom gaat het dan zo vaak fout? Besef dat vakjournalisten inhoudelijk vaak zeer goed zijn ingewijd in de markt waarop jouw organisatie of bedrijf zich beweegt. Het zijn echt specialisten, met in de regel meer kennis van zaken dan hun vakbroeders en – zusters bij de algemene media.

Dat betekent dat zij – vanuit hun journalistieke filterfunctie (welk nieuwtje is nieuwswaardig en welk niet) – inhoudelijk zwaardere eisen stellen aan jouw (pers)bericht. Het moet op een hoger niveau onderscheidend zijn. In de praktijk kan dat betekenen dat je je nieuws voor algemene media vereenvoudigt om het voor een breder publiek toegankelijk te maken, terwijl vakjournalisten het juist uitdagend vinden meegenomen te worden in de technische finesses van een innovatie of product.

Weet welke journalist je moet hebben
Persberichten zijn - nog steeds - belangrijk voor het opbouwen van naamsbekendheid en reputatie. Ook onder vakjournalisten en bloggers, die je feitelijk als een nieuwe categorie vakmedia kunt beschouwen. Wil je die brede groep goed bedienen, dan moet je in kaart brengen wie van hen de opinieleiders zijn en de propositie van jouw organisatie het best kunnen uitdragen.

Zo’n inventarisatie stelt je in staat gericht contact te zoeken en een relatie op te bouwen met de vakjournalisten en bloggers die er toe doen. Zorg dat jij met jouw nieuws, nieuwtjes en persberichten deel gaat uitmaken van hun netwerk. En werk er vervolgens naar toe dat ze het fijn vinden van jou iets te ontvangen, omdat ze weten dat als jij belt of mailt je ook echt iets te melden hebt.

Het opbouwen van zo’n perslijst kun je zelf doen, maar is een tijdrovend klusje. Bovendien wisselen journalisten vaak van functie of werkgever. Een database met daarin nagenoeg alle Nederlandse en internationale journalisten biedt dan uitkomst. Ook ANP Pers Support werkt met zo'n database die jou als pr- en communicatieprofessional helpt bij het opstellen van zeer specifieke en actuele perslijsten.

Laat de vakmedia voor je werken
Koppel je inhoud (bijvoorbeeld in de vorm van een persbericht) aan een professionele relatie met een journalist dan zet je als organisatie en pr-professional een belangwekkende stap. Je creëert een situatie waarbij vakmedia en weblogs een waardevolle aanjager worden voor productpromotie en reputatieopbouw. Al was het maar omdat algemene media vakbladen nauwlettend volgen. Bijna dagelijks pluizen ze blogs en vakbladen na op bijzonder nieuws, waardoor die een belangrijke functie krijgen. ‘Als het door specialisten belangrijk wordt gevonden dan zal het dat ook wel zijn’, is daarbij de redenering.

Concluderend, benut een persbericht voor vakmedia als een middel om inhoudelijk hoogwaardig maatwerk te leveren. Ontwikkel het als instrument voor waardevolle mediacontacten met journalisten met kennis van zaken. Zo’n relatie levert wederzijds voordeel op. Jij levert het vakmedium onderscheidend nieuws en in de gesprekken die daaruit voortkomen hoor jij mogelijk zaken die voor jouw organisatie weer aanleiding kunnen zijn publiciteit te zoeken. Ergo, het volgende persbericht is in de maak.

ANP Pers Support biedt je kosteloos het boekje 'Nieuws maak je zelf' aan, met daarin tal van praktische tips voor effectieve publiciteit, op papier gezet vanuit het perspectief van de journalist. Een hulpboekje over nieuwswaarde en wanneer media jouw verhaal nieuwswaardig vinden.

Vraag de hardcopy gratis aan door een mail met jouw adresgegevens te sturen naar info@perssupport.nl o.v.v. Publicatie ‘Nieuws maak je zelf’.

Direct contact met een adviseur?
Bel 070 - 41 41 234 voor advies of een demo. Mailen kan natuurlijk ook via info@perssupport.nl. Eén van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuwsbrief
Wilt u maandelijks op de hoogte gehouden worden van Tips & Tricks op PR gebied, leuke artikelen, workshops en events, dan is de ANP Pers Support nieuwsbrief interessant voor u! Nog niet aangemeld voor onze nieuwsbrief? Doe dat vandaag nog! Schrijf u hier in.

Testimonials

Hans Kuyper, Oprichter

De Uitvaartomroep

"De telefoon stond niet meer stil"

“ANP Pers Support heeft mij geholpen bij het opstellen van het persbericht en zorgde ervoor dat het bericht op de juiste redacties belandde. Vrijwel direct na verzending stond de telefoon niet meer stil. Ik heb meer dan twintig radio- en tv-optredens gedaan. Van BNR tot Studio Brussel, van Omroep Brabant tot Hart van Nederland. En dan tel ik alle krantenberichten en online publicaties nog niet eens mee.”

Hubert von Heyden, directeur

Flexotels

"Investering dubbel en dwars terugverdiend"

"Ze werken snel en accuraat en de prijs-kwaliteitverhouding is perfect. De investering is dubbel en dwars terugverdiend."