Schrijf jouw persbericht in gewoon Nederlands

Kranten en andere nieuwsmedia ontvangen dagelijks honderden persberichten. Omdat journalisten weinig tijd hebben en tegen de klok moeten werken, moeten ze snel keuzes maken. Wat publiceren ze en wat niet? Het is dus belangrijk dat jouw persbericht de aandacht trekt in die grote nieuwsstroom.

In het meest ideale geval moet jouw boodschap zo de krant in kunnen. Maar vrijwel altijd moet er een journalist aan te pas komen om er een goed nieuwsbericht van te maken. Toch kun je de journalist wel een handje helpen door een helder geschreven persbericht aan te leveren.

Een goed persbericht moet aan veel voorwaarden voldoen. Het moet bijvoorbeeld goed leesbaar zijn, zodat iedereen het begrijpt. Zeker als het voor een groot publiek is bestemd. Maar ook de vakpers is blij met een helder verpakte boodschap. Schrijf dus in gewoon Nederlands en vermijd moeilijke woorden. Juist op dit punt gaat het helaas nog vaak mis. Veel persberichten zijn slecht geformuleerd: ze blinken uit door ambtelijk, formalistisch of omslachtig taalgebruik, moeilijke woorden, veel jargon of gewoon slecht Nederlands.

Een voorbeeld. Een bekende tapijtfabrikant, die we hier maar even Pietersen noemen, begon zijn persbericht als volgt: ,,Het toonaangevende tapijtbedrijf Pietersen (onderdeel van de Tapijtgroep) heeft opnieuw een belangrijke mijlpaal bereikt in diens Cradle to Cradle (C2C) traject door als eerste tapijtfabrikant ter wereld de Cradle to Cradle Gold-certificering te behalen voor een nieuwe collectie tapijttegels. De Gold-certificering is de beloning voor zeven jaar hard werken met als doel de overgang naar een circulaire economie op basis van C2C-principes.”
Begrijp jij het? Zelfs de vakpers zal de wenkbrauwen fronsen.

Even verderop: ,,Als een regeneratief, op de natuur geïnspireerd model vervangt de circulaire economie het traditionele lineaire systeem van ‘nemen, maken en weggooien’.’’
Hier kun je natuurlijk niet mee aankomen.

Een ROC meldt trots de opening van een gloednieuw examenlokaal voor zijn brood- en banketstudenten. Het lokaal biedt alle voorzieningen om examens te kunnen afnemen: ,,Van ijsmachines tot een airbruchecabine voor het bruchen met chocolade.’’
Zou iedereen weten wat bruchen is?

En wat te denken van deze zin? ,,Ten tijde van de crisis daalde de gemiddelde ondernemendheid van alle Nederlandse bedrijven, maar in recenter jaren is dit weer richting het oude niveau gestegen.’’

Tot slot nog even deze uitspraak van een opleidingsmanager: ,,De stakeholders van een project leren in de opleiding om het model te engineeren volgens de BOM workflow met het oog op de gehele levenscyclus van het object.’’

Een goede journalist heeft aan deze voorbeelden de handen vol om er begrijpelijk Nederlands van te maken. Als hij er al aan begint... Want voor hetzelfde geld gooit hij dit soort persberichten in de prullenbak.

Helder taalgebruik dus. Want met een boodschap die niet wordt begrepen, schiet je je doel voorbij. Vermijd dus moeilijke woorden. Veronderstel in principe niets als bekend. Jargon in persberichten voor een groot publiek is echt uit den boze. En als het echt niet anders kan, geef uitleg.

Ook een ‘must’: schrijf persberichten altijd in foutloos Nederlands. Tik- en taalfouten zijn schadelijk voor het imago van uw bedrijf of instelling. Gebruik daarom het Groene Boekje (www.woordenlijst.org). Schrijf zoveel mogelijk in de actieve vorm; het maakt jouw boodschap leesbaarder.

Het beste advies? Schrijf geen dingen die je zelf nooit zou zeggen.

Meer weten? Dit en nog veel meer leer je in onze workshops ‘Persbericht met effect’ van ANP Perssupport. Deze workshops worden gegeven door Jessica van der Waal van ANP Perssupport en Godfried Helwig, oud-eindredacteur van het ANP.

Checklist
Dit artikel maakt deel uit van onze checklist. Deze hebben wij opgesteld met als doel jou te helpen om jouw boodschap nieuwswaardig te maken. Maak jouw persbericht zo mediageniek mogelijk aan de hand van onze checklist. Bekijk de hele checklist.

Advies op maat?
Bel 070 - 41 41 234 voor advies of een demo. Mailen kan natuurlijk ook via info@perssupport.nl. Wil je liever gebruik maken van ons contactformulier, klik dan hier. Eén van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuwsbrief
Wil je maandelijks op de hoogte gehouden worden van Tips & Tricks op PR gebied, leuke artikelen, workshops en events, dan is de ANP Pers Support nieuwsbrief interessant voor jou! Nog niet aangemeld voor onze nieuwsbrief? Doe dat vandaag nog! Schrijf je hier in.

Auteur: Godfried Helwig

Testimonials

Michiel van den Boogaart, oprichter

Just Cargo

“Na de plaatsing waren het 3 dolle dagen”

“Het doel van Just Cargo was om aandacht te creëren voor een nieuwe dienst in Nederland. Het resultaat was overweldigend, we hebben erg veel aandacht gekregen en ongelooflijk veel reacties uit diverse hoeken. De snelheid waarmee na het uitsturen van het persbericht de reacties kwamen was indrukwekkend. Na de plaatsing waren het waren 3 dolle dagen. Als andere bedrijven een boodschap hebben die gehoord mag/moet worden zal ik jullie zeker aanraden!“

Jos Verspaget, oprichter

Watikwens.nl

“Ik vond het de investering meer dan waard!”

“Ik vond het de investering meer dan waard. Niet volgzaam maar goed adviserend met merkbaar één gezamenlijk doel: maximaal effect behalen. Dat spreekt mij als ondernemer uiteraard erg aan. Daarnaast was het contact niet alleen professioneel maar ook plezierig. Voor de aankomende internationale lancering maak ik wederom  gebruik van ANP Pers Support.”

070 - 41 41 234