Met aandacht bereik je meer, ook bij een journalist

Hoofd Mediarelaties, of functieomschrijvingen van soortgelijke strekking. Op het visitekaartje van menig pr- en communicatieprofessional kom je ze tegen. Ze impliceren dat de eigenaar haast blind zijn weg weet te vinden in medialand en met slechts een belletje plaatsing op de voorpagina veiligstelt. Was het maar zo eenvoudig.

Voor succes in de media zijn goede contacten met journalisten zeker belangrijk. Maar als je het hebt over de kwaliteit van een (media)relatie dan weet je dat daarvoor twee partijen nodig zijn. Gerichte aandacht brengt dan al heel veel voor elkaar.

Media-angst
Het onderhouden van een medianetwerk vraagt de nodige tijd. Het is dus handig om gebruik te maken van tools, zoals Agility, die helpen bij het efficiënt versturen van persberichten en het opstellen van perslijsten.

Vervolgens helpt het wanneer je investeert in het directe contact met de voor jou belangrijke media. En daar ligt voor veel communicatiemedewerkers een hobbel die ze maar moeilijk kunnen nemen. Noem het de angst voor de horkerige, onbetrouwbare journalist die jouw onderwerp al bij voorbaat niets vindt.

Deze veronderstelling is slechts ten dele waar. Ja, journalisten kunnen bot zijn en ongeïnteresseerd, maar dat komt in de regel omdat ze onder tijdsdruk werken. Deadlines hangen als een zwaard van Damocles boven hun hoofd en als je dan belt zonder dat je in hun ogen iets zinnigs te melden hebt dan is een bijterig ‘nee, dank je’ gauw gegeven.

Daarom enkele praktische tips voor een vruchtbaar mediacontact:

1)Besef dat tijd kostbaar is voor een journalist. Hij zit vaak midden in een stuk of bereidt een artikel voor. Inventariseer per medium op welke momenten van de dag de belangrijkste deadlines liggen en zoek het contact in de rustiger uren.  De kans op een luisterend oor is dan vele malen groter;

2)Plan ruim en zorgvuldig. Klop niet op het laatste moment aan, zeker niet als het persmoment intern al weken bekend is. Als journalisten ergens een hekel aan hebben is het gevoel te hebben dat ze op stel en sprong iets moeten, omdat jij dat belangrijk vindt. Autonomie en onafhankelijkheid staan bij hen hoog in het vaandel;

3)Zorg dan dat je een verhaal hebt. Stap uit de zend-modus en verplaats je in de behoefte van de journalist. Die zit niet te wachten op een boodschap waarin product, dienst of organisatie centraal staat, maar wil een verhaal waarin de maatschappelijke betekenis (waarom is het belangrijk) van het nieuws naar voren komt;

4)Faciliteer. Denk mee hoe het aangeboden nieuwsitem zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Zeg dus 'ja' wanneer de journalist in plaats van de meegestuurde stockfoto een foto op locatie wil, ook al komt dat ongelegen. Juist op die momenten kun je het verschil maken;

5)Wees helder met verlenen exclusiviteit en opereer transparant. Elke journalist wil als enige jouw verhaal en vreest dat je uitwijkt naar de concurrent. Daardoor kan hij jou aan het lijntje houden, ook al heeft hij het onderwerp al terzijde gelegd. Jouw belang is echter het halen van de krant of het nieuws. Schroom derhalve niet hom of kuit te vragen van je contact. ‘Ik wil graag voor morgen weten of je iets met het onderwerp doet. Is dat niet het geval, even goede vrienden, maar dan zoek ik verder. Wellicht dat we een volgende keer meer voor elkaar kunnen betekenen.’

Het gezamenlijke belang van journalisten en pr- & communicatieprofessionals is vaak groter dan betrokkenen zelf beseffen. De ene partij heeft behoefte aan een (goed) verhaal, de ander wil het juist kwijt. Door met beleid en oprechte aandacht te werk te gaan kan binnen dat raakvlak de mooiste publiciteit ontstaan. Veel succes!

Benieuwd naar onze andere blogs? Vraag kosteloos de publicatie 'Nieuws maak je zelf' aan, waarin al onze artikelen zijn gebundeld. Stuur een mail met je gegevens naar info@perssupport.nl, zodat wij je een exemplaar kunnen toesturen.

Testimonials

Menno Contant, CEO

E-Njoint

"Wereldwijde ambities"

“Je kon via social media precies volgen waar het verhaal werd opgepikt. Het ene moment in Amerika, even later in het Verre Oosten. Zeker als je wereldwijde ambities hebt moet je professionele hulp inroepen. En moeilijk is het niet. In een dag was alles geregeld.”

Roel Rambags, Persvoorlichter

Catharina Ziekenhuis

"Journalisten hadden direct toegang"

“Ons project is goed opgepikt. Dat komt volgens mij niet alleen door de kwaliteit van het materiaal, maar ook omdat journalisten direct toegang hadden tot het persbericht, de foto’s, de video en het ruwe beeldmateriaal. Voor de pers lijkt deze werkwijze mij een uitkomst.”