Jouw persbericht is jouw verhaal: 3 tips van PR-professional Alec Bojalad

Jouw persbericht is jouw verhaal: 3 tips van PR-professional Alec Bojalad

Op de website van Cision publiceerde de Amerikaanse PR-professional Alec Bojalad onlangs een interessant artikel onder de kop ‘Your Press Release is Your Story’. In dit blogbericht vatten we de belangrijkste tips uit zijn artikel samen.

1. Zorg voor een topkop
Volgens een onderzoek van Columbia University wordt 59 procent van alle links die op social media wordt gedeeld, nooit aangeklikt. De meeste mensen lijken nieuws dus uitsluitend op basis van de kop te delen.

Zorg daarom voor een topkop. Een heading die het verhaal van jouw persbericht in een notendop vertelt. Liefst binnen 100 karakters, met het oog op de zoekmachinevriendelijkheid. En realiseer je dat het schrijven van de perfecte kop makkelijk even veel tijd kan kosten als het schrijven van het bericht zelf.

2. Schrijf als een lezer
Veel mensen vragen zich af hoe je een persbericht schrijft. Maar je kunt het ook omdraaien: wat zou je zelf graag lezen? Waarschijnlijk een beknopt verhaal, in een toon die past bij de inhoud. 

Lees je persbericht dus vooral eens vanuit het perspectief van de ontvanger en pas aan wat je niet bevalt. Niet enthousiast over de quotes die je hebt gekregen? Vraag dan om andere. En maak zeker ook gebruik van beeld. Uit onderzoek is gebleken dat persberichten met foto’s gemiddeld 1,4 keer zo vaak bekeken worden dan persberichten met alleen tekst, en persberichten met filmpjes 2,8 keer zo vaak.

3. Doe de saaie dingen goed
De voorgaande tips vragen om creativiteit, maar bij sommige dingen moet je in een persberichtgewoon ‘saai’ de regels volgen.

Denk aan de correcte spelling van woorden en namen, het gebruik van belangrijke woorden in de kop, een nieuwswaardige eerste alinea en de boilerplate (een korte beschrijving van je bedrijf) onderaan je persbericht. Het zijn dit soort details die van jouw persbericht een geloofwaardig persbericht maken.

070 - 41 41 234