Hoe reclame nieuws kan worden

‘Plaats maar een advertentie, dan verdienen wij er ook wat aan.’ Om moedeloos van te worden, deze reactie van journalisten op productnieuws. Die flitsende nieuwe verpakking en naar eigen zeggen onmiskenbaar betere smaak zijn kennelijk onvoldoende om de kolommen  te halen. Toch schoppen productintroducties het dagelijks tot nieuws, online en offline. In deze post twee richtlijnen om reclame tot nieuws te promoveren. En twee voorbeelden om aan te geven hoe die richtlijnen toe te passen.

Wil je een product publicitair aan de man brengen dan zijn de volgende twee vertrekpunten van belang:

 • Laat los wat het product of de innovatie is (schoner, lekkerder, goedkoper, mooier, sneller);

 • Concentreer je in plaats daarvan op de betekenis (het waarom) van het product (vooral: lost het op een geloofwaardige wijze een probleem op waar de gemiddelde burger/consument regelmatig tegenaan loopt).

Met deze accentverlegging van wat naar waarom speel je in op de behoeften van de journalist of blogger. Die werken vooral vanuit het perspectief van maatschappelijke relevantie, een wat hoogdravende omschrijving voor ‘iets dat voor jou en mij betekenis heeft’. Is die relevantie aanwezig, dan is de kans groot dat het product de journalistieke geloofwaardigheidstoets doorstaat. Als beloning gunt de journalist het product aandacht, omdat hij zich niet voor een karretje gespannen voelt.

Alles goed en wel, maar hoe werkt het in de praktijk? Laten we daarvoor kijken naar twee voorbeelden die op een willekeurige dag (in dit geval 1 oktober jl.) de media hebben gehaald. 

 Treatwell – boekingssite voor kapper, beautysalon en spa

In wezen is de markt waarop Treatwell zich richt het enige innovatieve aan het product. De aanpak en technologie zag je al eerder bij boekingssites zoals Booking.com en Iens.nl. Maar ja, bijna iedereen gaat naar de kapper, en steeds meer mensen bezoeken van tijd tot tijd een beautysalon of spa. Dan is toch handig dat je ook op dat vlak het aanbod kunt vergelijken en vanuit de bekende luie stoel kunt reserveren. Zo handig dat het vreemd is dat je er niet zelf op gekomen bent.

Hoe weinig innovatief het nieuwe product ook is, de herkenbaarheid van het ‘opgeloste probleem’ maakt het voor de journalist tot een dankbaar onderwerp dat hij met zijn publiek wil delen. Treatwell kreeg aandacht van onder andere MetroNieuws, Telegraaf.nl en Emerce, een vooral online vakmedium over business, media en marketing.

 Whoop ECHO - budget-smartphone voor twitterende jongeren

Het in Hilversum gevestigde Ambiance Technology brengt sinds eind september de Whoop ECHO op de markt. De smartphone is verkrijgbaar bij de HEMA

De volgens onafhankelijke experts aantrekkelijk vormgegeven Whoop biedt ruimte aan twee SIM-kaarten, wat volledig gescheiden bellen (privé en zakelijk) op één apparaat mogelijk maakt. Of je laat het dataverkeer via de ene en bellen/sms'en via de andere SIM lopen. En dat alles voor een prijs (159 euro) waarmee Whoop vooral jongeren hoopt aan te spreken.

En met de jongeren-doelgroep komt het maatschappelijke weerhaakje van de Whoop om de hoek kijken waardoor het product journalistiek interessant wordt. Immers, een low budget-toestel met prima social media-functionaliteiten maakt mogelijk een einde aan de voor velen herkenbare gezinsdiscussies over welk mobieltje zoon- of dochterlief mag uitkiezen. 'Nee Simone, nee Bart, het wordt een Whoop, en geen iPhone.'

De journalistieke relevantie van de Whoop blijkt uit de vele publicaties over het product. Onder andere RTL Z besteedde er aandacht aan, net als vele online (vak)media.

Conclusie: Zoek bij productcommunicatie naar een geloofwaardige verbinding met een vraagstuk dat jou en mij (man-vrouw, jong-oud, arm-rijk) bezighoudt. Media beoordelen productinnovaties en –aanpassingen op die verbinding. Ontbreekt die, dan is de kans groot dat u wordt doorverwezen. Naar de advertentieafdeling.

Benieuwd naar onze andere blogs? Vraag kosteloos de publicatie 'Nieuws maak je zelf' aan, waarin al onze artikelen zijn gebundeld. Stuur een mail met je gegevens naar info@perssupport.nl, zodat wij je een exemplaar kunnen toesturen.

Bel 070 - 41 41 233 of mail info@perssupport.nl.

Testimonials

Mark Borgman, Marketing manager

Catawiki

"Alle grote kranten en websites"

“Als je goed kijkt zie je dat alle grote kranten en websites ANP Pers Support als bron hanteren voor opmerkelijk nieuws. Dus via die weg bereiken we heel efficiënt een breed publiek. Het blijft voor media interessant om over ons te berichten. Wij bieden wekelijks de leukste faits divers die elke krant, zender of website zoekt.”

Daria Koreniushkina, Public engagement-manager

Fairphone

“Bij elke productlancering is media-aandacht onmisbaar. En het ANP is daarvoor de perfecte partner.”

“Met één druk op de knop komt een bericht op alle nieuwsfeeds van alle nieuwsredacties terecht. Je bereikt daarmee zoveel journalisten. En als extraatje werd het persbericht ook nog specifiek gedeeld met alle gespecialiseerde redacteuren. Zo bereik je de niche en de algemene media. Vooral als je internationale aandacht wilt, is ANP Pers Support heel waardevol.”