Hoe bouw je een vruchtbare werkrelatie op met een journalist

De uitdaging voor iedere pr- en communicatieprofessional: hoe bouw ik een langdurige en vruchtbare relatie op met journalisten? Het antwoord is heel eenvoudig: erken de journalistieke werkwijze. Wat is dat dan? Onderken het wederzijdse belang van jou en de journalist, maak contact en zorg dat je wat te bieden hebt. Vier stappen op weg naar een goede werkrelatie:

1) Zoek het contact
Beschouw een journalist niet als een vijandige soort, maar als een ontvanger van je boodschap. Als pr-expert wil je een goed verhaal aanbieden, aan de andere kant van de scheidslijn zit een verslaggever-redacteur die altijd behoefte heeft aan een verhaal. Daar zit het gemeenschappelijke belang dat de basis kan vormen voor een waardevolle verstandhouding. Zoek het contact waardoor jullie elkaar beter leren kennen en iets voor elkaar kunnen betekenen. Dat kan door :

• te weten waar jouw contact (journalist) over publiceert;
  • daar te zijn waar jouw contact ook is (belangrijke persconferenties, borrels, netwerkbijeenkomsten);
  • kennis te maken of bij te praten tijdens een lunchafspraak of een kopje koffie;
  • hem te volgen op Facebook, Twitter en andere relevante social media.

• 2) Investeer in de relatie
    Elk mediacontact slaat dood als je niets te bieden hebt. Je bent pas een relevante bron als je levert. Dat kan door:

• goede verhalen over je product of dienst, onder de voorwaarde dat het voor de journalist duidelijk is dat jouw boodschap ook daadwerkelijk impact en (maatschappelijke) betekenis heeft (nieuwsfunctie);
  • goede achtergrondinformatie die de journalist helpt zijn artikel meer body te geven (autoriteitsfunctie);
  • de journalist tijdig in te lichten over ontwikkelingen (binnen eigen bedrijf/organisatie, binnen de eigen sector) die een verhaal kunnen opleveren (tipfunctie);
  • de journalist andere relevante contacten te bieden (netwerkfunctie).

• Werk toe naar een relatie waarin je niet alleen expert bent op het product, maar ook op de sector. Idealiter word je een bron waar journalisten met al hun vragen terechtkunnen. Dat levert niet altijd een bronvermelding op, maar het zal zich op termijn onherroepelijk uitbetalen in datgene waar het jou om draait: extra publiciteit.

3) Wees vriendelijk en duidelijk
    Wees voorkomend, vriendelijk en vooral professioneel. Een journalist is - net als jij - een professional en wil ook in die professionaliteit erkend worden. Ga ervan uit dat jouw contact oprecht het beste artikel tracht te schrijven. Dat betekent niet dat hij geen feitelijke fouten maakt of het artikel een toonzetting meegeeft waarin je je totaal niet herkent. In zulke gevallen heeft briesen en tieren geen zin om je gelijk te halen, duidelijkheid wel. En als je die beslistheid op een vriendelijke manier vormgeeft, merk je dat de andere kant zowaar begrip voor jouw standpunt kan opbrengen. De praktijk leert dat zulke schermutselingen het contact verdiepen. Er is sprake van wederzijds respect.

4) Het ultieme doel: het belrondje
    Alle voorgaande punten hebben als doel een vertrouwenwekkende bron te worden voor jouw mediacontact. Dat vergt de nodige inspanning, maar bedenk dat al dat werk zich zal uitbetalen. Weet een journalist dat je met enige regelmaat goede, relevante verhalen levert, je hem meer inzicht geeft in het reilen en zeilen van de sector en de sleutel bent tot een breder netwerk, dan weet hij jou te vinden. Je maakt deel uit van zijn dagelijkse, wekelijkse, of op zijn minst maandelijkse belrondje. En daarin wordt altijd deze vraag gesteld: Heb je nog iets bijzonders voor me?

Benieuwd naar onze andere blogs? Vraag kosteloos de publicatie 'Nieuws maak je zelf' aan, waarin al onze artikelen zijn gebundeld. Stuur een mail met je gegevens naar info@perssupport.nl, zodat wij je een exemplaar kunnen toesturen.

Advies op maat?
    Bel 070 - 41 41 234 voor advies of een demo. Mailen kan natuurlijk ook via info@perssupport.nl. Wil je liever gebruik maken van ons contactformulier, klik dan hier. Eén van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuwsbrief
    Wil je maandelijks op de hoogte gehouden worden van Tips & Tricks op PR gebied, leuke artikelen, workshops en events, dan is de ANP Pers Support nieuwsbrief interessant voor jou! Nog niet aangemeld voor onze nieuwsbrief? Doe dat vandaag nog! Schrijf je hier in.

Testimonials

Fatma Genç, PR Manager

WeTransfer

"Compleet mediatraject"

“Dankzij ANP Pers Support bereikten we nieuwe titels en publicaties, en daarmee nieuwe gebruikers en fans. Een korte briefing resulteerde binnen enkele uren in een compleet mediatraject, inclusief de gevraagde vertalingen van het persbericht.”

Roel Rambags, Persvoorlichter

Catharina Ziekenhuis

"Journalisten hadden direct toegang"

“Ons project is goed opgepikt. Dat komt volgens mij niet alleen door de kwaliteit van het materiaal, maar ook omdat journalisten direct toegang hadden tot het persbericht, de foto’s, de video en het ruwe beeldmateriaal. Voor de pers lijkt deze werkwijze mij een uitkomst.”