Het nut van een goede boilerplate

De boilerplate is het organisatieprofiel aan het einde van je persbericht. Een kort, algemeen tekstje dat er vaak maar een beetje bij lijkt te hangen. Daardoor is de verleiding groot er weinig aandacht aan te besteden. Sommige organisaties laten ’m zelfs helemaal weg. Zonde. Want hij heeft wel degelijk nut.

Mooie bliksemafleider
De eerste reden om een boilerplate op te nemen in je persberichten is een heel pragmatische. Hij behoedt je voor de verleiding om in het persbericht zelf teveel over je eigen organisatie te vertellen. Door het bedrijfsprofiel als het ware buiten het persbericht te houden, riekt het minder naar reclame. Een mooie bliksemafleider dus.

Belangrijkste tip: houd het zakelijk
In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, kijken veel journalisten wel degelijk naar de boilerplate. Ze willen immers weten wie de afzender van het bericht is. Als je de tekst van de boilerplate zakelijk houdt, dan is de kans groot dat redacties deze in hun berichtgeving overnemen om jouw organisatie te typeren.

Laat de feiten voor je spreken
Dat journalisten graag feitelijke informatie ontvangen, wil nog niet zeggen dat je je in de boilerplate niet van je beste kant mag laten zien. Objectieve zaken zoals marktleiderschap of toegekende prijzen en awards, kunnen bijdragen aan een positief beeld van jouw organisatie.

Voorbeeld: zo dus niet…
MyFantasticCompany is een innovatief en klantgericht bedrijf, dat unieke concepten ontwikkelt op het snijvlak van marketing en media. Dankzij onze buitenaardse kwaliteit en ongeëvenaarde expertise kunnen wij ons verheugen in een enorme populariteit onder een grote groep klanten. De beste, dat zijn wij.

… en zo dus wel
OnsBedrijf (Amsterdam, 30 medewerkers, opgericht 2005) is de grootste producent van persberichten in de Benelux. Elk jaar levert het 20.000 persberichten aan een klantenbestand van ruim 1.000 bedrijven en non-profitorganisaties. In 2015 ontving OnsBedrijf de ZoMoetHet Award voor beste boilerplate.

Goede indruk door een consistent beeld
Als je consequent op dezelfde manier wordt omschreven in de media, dan versterkt dit het beeld dat jouw doelgroep van jouw organisatie heeft. Ga er dus gerust even goed voor zitten! En tot slot nog een laatste tip: een goede boilerplate kun je ook in de reguliere communicatie en correspondentie gebruiken. In je e-mailhandtekening bijvoorbeeld.

Geïnspireerd geraakt? Zelf ook een persbericht schrijven? Dit en nog veel meer leer je in onze workshops ‘Persbericht met effect’ van ANP Perssupport. Klik hier voor een compleet overzicht van onze workshops.

Wil je contact met één van onze accountmanagers voor een advies op maat? Vul dan ons contactformulier in.

Advies op maat?
Bel 070 - 41 41 234 voor advies of een demo. Mailen kan natuurlijk ook via info@perssupport.nl. Wil je liever gebruik maken van ons contactformulier, klik dan hier. Eén van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuwsbrief
Wil je maandelijks op de hoogte gehouden worden van Tips & Tricks op PR gebied, leuke artikelen, workshops en events, dan is de ANP Pers Support nieuwsbrief interessant voor jou! Nog niet aangemeld voor onze nieuwsbrief? Doe dat vandaag nog! Schrijf je hier in.

Testimonials

Jos Verspaget, oprichter

Watikwens.nl

“Ik vond het de investering meer dan waard!”

“Ik vond het de investering meer dan waard. Niet volgzaam maar goed adviserend met merkbaar één gezamenlijk doel: maximaal effect behalen. Dat spreekt mij als ondernemer uiteraard erg aan. Daarnaast was het contact niet alleen professioneel maar ook plezierig. Voor de aankomende internationale lancering maak ik wederom  gebruik van ANP Pers Support.”

Frank Krake, Ondernemer en auteur

Boek Menthol

"Dankzij de hulp van ANP Pers Support kwam mijn boek direct binnen in de bestseller top 60"

“ANP Pers Support is een van de puzzelstukjes die alles op zijn plaats gebracht heeft. Wanneer zij een persbericht schrijven, wordt dit serieus genomen.”