De lead van je persbericht: een goed begin…

Een goed begin is het halve werk. Die wijsheid gaat voor persberichten zeker op. In dit artikel over de lead van een persbericht laten we aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden zien in welke valkuilen je kunt trappen. Maar we geven ook enkele voorbeelden van goede leads.

Een van de grootste valkuilen: moeilijk taalgebruik
Vaak zien we persberichten die bedoeld zijn voor een groot publiek, maar die voor de lezer, kijker of luisteraar waarschijnlijk moeilijk te begrijpen zijn. In veel gevallen komt dit door het gebruik van jargon.

Voorbeeld van een moeilijke lead

Een voorbeeld uit de praktijk: “De ambitie om te komen tot een inclusieve arbeidsmarkt is succesvol opgepakt. Dat blijkt uit de resultaten van de een-meting van de banenafspraak die vandaag naar de Kamer is gestuurd.”

Te veel werk voor lezers en redacteuren
De meeste lezers zullen zich niet door zo’n lead heen worstelen om de rest van het bericht te lezen. Als de redacteur die het persbericht ontvangt al niet afhaakt, waardoor het nieuws de media überhaupt niet haalt…

Andere valkuil: de afzender centraal
Een tweede valkuil waar je als communicatieprofessional makkelijk in kunt trappen is dat je de afzender van het nieuws centraal stelt, in plaats van het nieuws zelf. Vaak gebeurt dit uit enthousiasme om je organisatie positief in het nieuws te krijgen, wat natuurlijk heel begrijpelijk is. Maar toch.

De afzender centraal: een voorbeeld

”Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft samen met de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, het Havenbedrijf Amsterdam NV en de burgemeester van de gemeente Velsen het officiële startsein voor de bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden gegeven.”

Oplossing: richt je op de nieuwswaarde
Er is een makkelijke manier om niet in de valkuil ‘de afzender centraal’ te trappen. Richt je op de nieuwswaarde. In het hiervoor aangehaalde persbericht was die nieuwswaarde wel degelijk aanwezig. Die nieuwe zeesluis zou de grootste ter wereld worden! Dat stond in eerste instantie alleen pas in de vijfde regel. Door dit feit naar voren te halen, kreeg de nieuwswaarde van het persbericht direct een enorme impuls.

Tip: val met de deur in huis
Hoe maak je dan wel een goede lead? De eerste tip: val met de deur in huis. Probeer in de lead van je persbericht al meteen antwoord te geven op de belangrijkste vijf W’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom/hoe?

Nog een tip: houd het makkelijk
Vermijd jargon en moeilijke woorden. Schrijf in gewoon Nederlands. Zeker als je met je boodschap een breed publiek wil bereiken. Dat geldt voor je complete persbericht, maar zeker voor de lead. Hieronder vind je ter inspiratie enkele voorbeelden van een heldere, prettig leesbare inleiding.

Voorbeeld 1: het sterkste beton ter wereld

“Nederlandse ingenieurs hebben het sterkste beton ter wereld ontwikkeld. Dit beton is zo dun en kan zo’n hoge druk aan dat het vergelijkbaar is met staal. De uitvinders demonstreren donderdag 15 oktober in Eindhoven hoe sterk hun vinding is. Een truck van 35 ton (gelijk aan het gewicht van dertig auto’s) rijdt dan over een 40 centimeter dikke betonplaat.’’

Voorbeeld 2: Duitse klassieke muziek

“Classic FM staat woensdag de hele dag in het teken van de Duitse klassieke muziek. Het station zendt veel bekende meesterwerken uit van onder anderen Bach, Brahms, Mozaert en Beethoven. Actrice Tanja Jess, zelf van Duitse afkomst, laat die dag haar vijf favoriete Duitse werken horen.”

Voorbeeld 3: een speels begin

Als het onderwerp zich ervoor leent, kun je ook best voor een speels begin kiezen. Wetenschapsmuseum NEMO deed dat zo: “Hoeveel energie wekt jouw windmolen op? En hoe maak je van snoertjes en batterijen een schakeling waardoor een lampje gaat branden? Wetenschapsmuseum NEMO in Amsterdam geeft deze zomer workshops waarin kinderen dit soort dingen kunnen leren.”

Je eigen skills verbeteren?
Zelf betere persberichten schrijven? Volg een workshop Persbericht met effect bij ANP Pers Support. Aan de hand van je eigen persberichten leer je tijdens deze workshop hoe je met een andere invalshoek of andere formuleringen de kans op mediasucces vergroot.

Advies op maat?
Bel 070 - 41 41 222 voor advies of een demo. Mailen kan natuurlijk ook via info@perssupport.nl. Wil je liever gebruik maken van ons contactformulier, klik dan hier. Eén van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuwsbrief
Wil je maandelijks op de hoogte gehouden worden van Tips & Tricks op PR gebied, leuke artikelen, workshops en events, dan is de ANP Pers Support nieuwsbrief interessant voor jou! Nog niet aangemeld voor onze nieuwsbrief? Doe dat vandaag nog! Schrijf je hier in.

070 - 41 41 234