Studenten gaan de strijd aan om het snelste zeiljacht te ontwerpen

Op vrijdag 17 januari a.s. zullen studenten van de Technische Universiteit Delft met elkaar de jaarlijkse strijd aan gaan. In het Binnenvaartbassin van MARIN zal worden uitgemaakt wie het snelst varende zeilschip van Nederland heeft ontworpen en gebouwd.

De studenten van de Technische Universiteit Delft volgen de minor-opleiding Zeiljachten en moeten daarvoor een zeilschip ontwerpen en bouwen. Nadat in het eerste kwartaal van het collegejaar de theoretische basis wordt gelegd, moeten de studenten in het tweede kwartaal in teams aan de slag om de theorie ook in de praktijk te brengen. Op 17 januari 2014 presenteren zij hun zeilschip bij MARIN en doen ze mee aan een spectaculaire zeilwedstrijd. Dit zeilschip zal worden beoordeeld op snelheid, keersnelheid en innovatie, waarbij het zeilschip twee banen moet afleggen. Bij de eerste baan gaat het om de snelheid, baan twee laat zien of het model niet alleen snel is, maar ook wendbaar in variabele windcondities.

De studenten worden aangesproken op verschillende talenten. Kennis, inspiratie en creativiteit zijn nodig om van een theoretisch ontwerp te komen tot een watervlug presterend model. In de open klasse zijn slechts een aantal beperkingen. Zo mag de totale afmeting van de boot maximaal 1 m lang zijn, 30 cm breed en 1 m hoog vanaf de waterlijn, met een maximale diepgang van 50 cm. De bootjes worden op afstand radiografisch bestuurd.

Dit evenement zal plaatsvinden bij MARIN (Maritiem Research Instituut Nederland) in Wageningen. MARIN is wereldwijd een belangrijk onderzoekscentrum voor de maritieme branche en beschikt over een groot aantal faciliteiten voor o.a. het op schaal testen van scheepsmodellen. Het omzetten van hydrodynamische en nautische technologie naar innovatieve producten voor de maritieme sector is de succesfactor van MARIN. Met deze wedstrijd wil MARIN studenten de kans geven eigen ideeën te laten uitgroeien tot een nautisch succes.

Wilt u als journalist of televisiemaker de wedstrijd op vrijdag 17 januari 2014 bijwonen? Wij ontvangen u graag! Aanvang wedstrijd 13.00 uur.

U kunt zich hiervoor aanmelden via onze website www.marin.nl/zeilwedstrijd.Onder de kop 'Press data' vindt u hiervoor een speciaal aanmeldingsformulier. U ontvangt hiervan dan zo spoedig mogelijk een bevestiging.

MARIN Maritiem Research Instituut Nederland

Wageningen