ROC Tilburg wint landelijk MBO Debattoernooi 2013

Afgelopen vrijdag 8 februari heeft het debatteam van ROC Tilburg het landelijke MBO Debattoernooi 2013 gewonnen. Zij versloegen 15 andere mbo-debatteams, afkomstig uit heel Nederland. Het is al de vijfde keer in de zevenjarige geschiedenis van het toernooi dat Tilburg met de beker naar huis gaat. Het toernooi werd georganiseerd door het Nederlands Debat Instituut.

MBO Debattoernooi 2013
Het MBO Debattoernooi vond voor het zevende opeenvolgende jaar plaats. Het toernooi bestond uit drie debatrondes en het finaledebat. De vijfkoppige debatteams konden de stellingen voorbereiden, maar wisten pas tien minuten van tevoren of zij voor- of tegenstanders moesten zijn. In het zinderende finaledebat nam ROC Tilburg het op tegen ROC Zadkine West uit Rotterdam. Het ROC Tilburg veroverde de felbegeerde wisselbeker.

Actuele stellingen
Net als ieder jaar debatteerden de debaters ook dit jaar weer over actuele stellingen. Namelijk over het Nederlandse immigratiebeleid, toetsmethoden in het onderwijs, roddeljournalistiek en het actuele werkgelegenheidsvraagstuk.

Nederlands Debat Instituut
Het Nederlands Debat Instituut heeft als missie om het debatonderwijs in Nederland naar een hoger plan te tillen. Dit doet zij onder andere door het organiseren van landelijke debattoernooien in alle lagen van het onderwijs. Het MBO Debattoernooi 2013 werd mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en SNS REAAL Fonds.

Voor vragen omtrent het toernooi kunt u contact opnemen met Evelien van der Molen via molen@debatinstituut.nl, (035) 625 20 50 of 06 20 98 99 18. Voor meer informatie zie ook www.mbodebattoernooi.nl en www.schooldebatteren.nl.

Nederlands Debat Instituut Holding B.V.

Hilversum