Geavanceerde bloeddrukmeter spoort boezemfibrilleren op

Huisartsen in Engeland krijgen advies 'combi-meting' bloeddruk-hartritme uit te voeren om beroertes te voorkomen

Nijmegen, 5 february 2013 - Het gerenommeerde National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE) in het Verenigd Koninkrijk adviseert huisartsen sinds begin deze maand bloeddrukmetingen uit te voeren met een automatische bloeddrukmeter die hartslagdetectie en analyse combineert, de zogenaamde WatchBP Home A.

Onderzoek van het NICE heeft uitgewezen dat door gebruik van dit apparaat bij routinecontroles veel gevallen van boezemfibrilleren zijn op te sporen. Boezem- of atriumfibrilleren is de meest voorkomende hartritmestoornis die leidt tot een verhoogd risico op het krijgen van een beroerte. Boezemfibrilleren is verantwoordelijk voor ongeveer 20% van alle beroertes. Het NICE schat dat het gebruik van de WatchBP Home A in het Verenigd Koninkrijk kan leiden tot een besparing van circa 31 miljoen euro per jaar op zorgkosten die samenhangen met beroertes.

Volgt Nederland advies?
Nog maar 10% van de Nederlandse huisartspraktijken werkt met de WatchBP Home A.
Dr. Willem Verberk van het bedrijf Microlife dat de gepatenteerde WatchBP Home A op de markt brengt, spreekt de hoop uit dat het Nederlandse Huisartsen Genootschap (NHG) en de zorgverzekeraars serieus naar de voordelen van de WatchBP Home A zullen kijken.
'Het is een eenvoudige techniek die geen extra handelingen vereist en duizenden levens kan redden en tegelijk veel zorgkosten kan besparen. De WatchBP Home A is ook nauwelijks duurder dan een gangbare bloeddrukmeter uit het hogere segment, dus wat dat betreft is er voor huisartsen geen belemmering om te kiezen voor deze innovatie.'

De aanbevelingen van het NICE zullen de zorginstanties in Nederland wel aan het denken zetten, verwacht Verberk. 'Om erkenning door onderzoeksinstituut NICE te krijgen moet je heel wat van stal halen. NICE heeft een reputatie opgebouwd met gezaghebbende uitspraken over zorginnovaties, waarbij kosteneffectiviteit vaak centraal staat, een aspect dat in het Verenigd Koninkrijk een cruciale rol speelt, maar hier natuurlijk niet minder. De aanbevelingen kunnen hier dan ook niet genegeerd worden.'

De fabrikant van de WatchBP Home A is Microlife. Dit bedrijf wordt in Nederland vertegenwoordigd door Retomed Health BV te Hoofddorp.

Einde Persbericht
---------------------------------------------

Documenten en publicaties
Rapport NICE:

The Hull GP Practice Project (NICE)

WatchBP Home A (beeldmateriaal)

Geplaatst in:

Retomed Health