Postzegel met waarde in guldens moet een langere geldigheidsduur krijgen

Den Haag 28 januari 2013 - Vanaf 1 november 2013 mogen postzegels met een waarde in guldens niet langer worden gebruikt. Dat betekent een klap voor postzegelverzamelaars in Nederland. De waarde van hun verzameling wordt ernstig aangetast. De Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren (NVPH) is diep teleurgesteld.

"Verzamelaars konden er altijd op vertrouwen dat de waarde van hun collectie behouden bleef. Nu is een belangrijk deel van hun postzegels opeens veel minder waard", constateert Martijn Bulterman, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren (NVPH).
Het besluit heeft ook gevolgen voor de voorraden bij postzegelhandelaren en bij de postzegelveilingen, waardoor de verzamelaar nog eens extra wordt gedupeerd.
Bulterman: "We hebben maar zeven maanden de tijd om ons op de veranderde situatie voor te bereiden. Daar komt nog bij dat in de Algemene Voorwaarden van PostNL altijd heeft gestaan dat wanneer PostNL zegels ongeldig verklaart, het bedrijf aangeeft waar en hoe de oude postzegels kunnen worden omgewisseld voor geldige zegels. Deze voorwaarde is in de laatste versie opeens verdwenen. Ook daarmee wordt het vertrouwen van verzamelaar en consument geschaad." Bulterman vindt het vooral belangrijk dat het plezier in het verzamelen van postzegels niet verdwijnt. "PostNL is altijd een betrouwbare partner geweest. Het bedrijf heeft de taak ons te helpen om verzamelaars te stimuleren en om hun verzameling uit te breiden. Postzegels zijn leerzaam, je ontdekt een andere wereld, op allerlei niveaus en op allerlei gebied. Het is PostNL die sinds de eerste postzegel in 1852 ons van al die leuke en nuttige informatie heeft voorzien door elk jaar vele prachtige postzegels uit te geven. Het kan toch niet dat datzelfde bedrijf de verzamelwereld nu zo in de steek laat!" En voegt Bulterman daaraan toe: "Dan heb ik het nog niet eens over de consument die nog postzegels van voor de euro heeft en die nu niet langer kan gebruiken voor diensten waar hij wel voor heeft betaald."

Over NVPH
De Nederlandse Vereniging van Postzegelhandelaren komt op voor de belangen van postzegelhandelaren en - verzamelaars. De vereniging brengt meerdere producten op de markt waaronder de catalogi met postzegels van Nederland (met of zonder Overzeese Rijksdelen) en de Eerste Dag Enveloppe (sinds 1950). Bij deze branchevereniging zijn de meeste professionele postzegelhandelaren aangesloten. Zie www.nvph.nl.

Niet voor publicatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Martijn Bulterman, 06 51 78 52 64.

Nederlandsche Vereeniging van Postzegelhandelaren