Johan de Witt Gymnasium wint NK Debatteren voor Scholieren 2012/2013

Het Johan de Witt Gymnasium uit Dordrecht heeft het beste debatteam van Nederland. Dat bleek afgelopen zaterdag na een zinderend finaledebat in Leiden tijdens het NK Debatteren voor Scholieren 2012/2013. Maar liefst 115 middelbare scholen namen aan de competitie deel. Tijdens de finale werd er volop aandacht besteed aan de actuele AOW-problematiek. Het was alweer het vijftiende jaar op rij dat de wedstrijd door het Nederlands Debat Instituut werd georganiseerd.

NK Debatteren voor Scholieren 2012/2013
Het NK Debatteren voor Scholieren bestaat uit drie voorrondes en een finaledag waaraan maar liefst 115 middelbare scholen deelnemen. Tijdens de finaledag op zaterdag 19 januari streden de beste 34 teams tegen elkaar. In het finaledebat namen het Utrechts Stedelijk Gymnasium en het Johan de Witt Gymnasium uit Dordrecht het tegen elkaar op. Uiteindelijk was het team van het Johan de Witt Gymnasium het beste en veroverde dit team de felbegeerde wisselbeker.

Beste individuele debater
Naast de bekendmaking van het beste team was er ook een prijs voor de beste individuele debater. Deze scholier heeft het meeste indruk gemaakt als spreker op de jury tijdens de voorrondes en de finaledag. Deze prijs ging naar Roderick Westerink van het winnende Johan de Witt Gymnasium uit Dordrecht.

Actuele stellingen
Net als ieder jaar debatteerden de debaters ook dit jaar weer over actuele stellingen. Namelijk over het Nederlandse pensioenstelsel, het gebruik van gewapende drones en het immigratiebeleid.

Nederlands Debat Instituut
Het Nederlands Debat Instituut heeft als missie om het debatonderwijs in Nederland naar een hoger niveau te tillen, onder andere door het organiseren van landelijke debattoernooien. Het NK Debatteren voor Scholieren 2012/2013 wordt mede mogelijk gemaakt door de Pensioenfederatie, het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Universiteit Leiden en gemeente Leiden.

Voor vragen omtrent het toernooi kunt u contact opnemen met Evelien van der Molen via molen@debatinstituut.nl, (035) 625 20 50 of 06 20 98 99 18. Voor meer informatie zie ook www.nkscholieren.nl en www.schooldebatteren.nl.

Nederlands Debat Instituut Holding B.V.

Leiden