Thaise Rayfish Footwear vissensneaker blijkt Nederlands film project

Gepersonaliseerde roggenleren sneakers ontbranden discussie over consumptieve omgang met dieren

Amsterdam, 20130117 -- Afgelopen jaar presenteerde het Thaise bedrijf Rayfish Footwear haar biocustomized sneakers van genetisch gemodificeerd roggenleer. Op Rayfish.com kunnen klanten hun zelfontworpen patroon laten groeien op de huid van een genetisch gemodificeerde pijlstaartrog, waar uiteindelijk een hoogstpersoonlijke schoen van wordt gemaakt. De innovatie kreeg veel media aandacht van o.a. Fastcompany, Huffington Post, Wired, Glamour, Gizmodo, LiveScience, Inhabitat, DesignBoom, Treehugger, Telegraaf, Bright en Maxim. Duizenden mensen ontwierpen een schoen op Rayfish.com, maar er was ook kritiek op de consumptieve omgang met dieren, die resulteerde in een inbraak door dierenactivisten. 'The Rise and Fall of Rayfish Footwear' video vertelt het hele verhaal. http://www.youtube.com/watch?v=BGV4wxHRDKo

The Rise and Fall of Rayfish Footwear is een online film project dat is opgezet om een discussie over opkomende biotechnologieen, alsmede onze consumptieve omgang met dieren, in gang te zetten. Dergelijke discussie blijven vaak abstract en filosofisch. Met de Rayfish sneakers wordt het debat tastbaar gemaakt in een concreet product waar je voor of tegen kunt zijn.

De opkomst en ondergang van het fictieve bedrijf vond plaats in een periode van zeven maanden. Na een succesvolle start in mei 2012 kreeg het bedrijf in augustus 2012 een tegenslag te verwerken in de vorm van een inbraak door dierenactivisten waarbij alle genetisch gemodificeerde roggen werden ontvreemd en vrijgelaten in de oceaan. De CEO van het bedrijf Raymond Ong, gespeeld door acteur Carlo Scheldwacht, reageerde met een gepassioneerd video statement dat 140.000 keer bekeken werd, honderden reakties opleverde en de discussie rondom de ethiek van het product verder op scherp zette. Terwijl het bedrijf na de inbraak worstelde met het zoeken van nieuwe investeerders doken de ontsnapte genetisch gemodificeerde vissen of in video's van toeristen, duikers en locale vissers. In feite waren zowel de bedrijfs website, de inbraak en de video's van de ontsnapte vissen door de regisseurs van het project in scene gezet. Het verhaal eindigde met het faillissement van Rayfish Footwear, waarna alle deelnemers op de hoogte gesteld werden van de ware bedoeling van het project.

The Rise and Fall of Rayfish Footwear is geregisseerd door kunstenaars Koert van Mensvoort, Ton Meijdam en Floris Kaayk, en geproduceerd door NextNature.net, een internationaal opererende Nederlandse stichting die onderzoekt hoe technologie een nieuw soort natuur veroorzaakt. Het project is mogelijk gemaakt met financiële ondersteuning van het Filmfonds, Media Fonds, Mondriaan Stichting en Stichting Doen. De Rayfish Sneakers worden geëxposeerd in de rondreizende NANO Supermarket waarin speculatieve producten die in de komende tien jaar op de markt zouden kunnen komen te zien zijn.

Website van Rayfish Footwear: http://www.rayfish.com

Voor achtergrond informatie zie: http://www.nextnature.net/rayfish

Nano Supermarket website: http://www.nanosupermarket.org

Voor hi-res beeld en video materiaal download de mediakit:
http://rayfish.com/press/presskit_rayfish.zip
Interview verzoeken met de makers via:
office@nextnature.net
0031 11769538

Rayfish Footwear

plaats:
Amsterdam

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen