Kerstman voorzichtig met uitgaven

Hoewel het vieren van kerst ook dit jaar populair is, zal ruim een kwart van de Nederlanders die dit jaar kerst vieren minder geld uitgeven dan vorig jaar. Tweederde van de Nederlanders die kerst vieren is van plan hetzelfde bedrag uit te geven als vorig jaar. 7% verwacht juist meer uit te geven. Dit blijkt uit representatief onderzoek van MarketResponse onder 500 Nederlanders.

Bezuinigen op kerstcadeaus
Ruim de helft van de consumenten die aangeven te bezuinigen, zal vooral bezuinigen op kerstcadeaus. Op de tweede plek komen de kerstinkopen in de supermarkt (20%). Één op de tien zal bezuinigen door dit jaar niet uit eten te gaan. Eten is voor veel Nederlanders een belangrijk onderdeel van Kerst. Op de vraag wat men doet met de Kerst antwoordt tweederde van de kerstvierders dat zij kerst vieren door uitgebreid samen te eten.

Kerst commerciëler dan Sinterklaas
Uit het onderzoek blijkt verder dat het kerstfeest door Nederlanders commerciëler wordt gevonden dan Sinterklaas. Bijna tweederde vindt kerst te commercieel. Onder Nederlanders die alleen Sinterklaas vieren, zijn acht op de tien deze mening toegedaan. Sinterklaas wordt door minder mensen als te commercieel gezien. De helft van de ondervraagde consumenten vindt dat Sinterklaas te commercieel is geworden. Toch blijft ruim de helft van de consumenten het kerstfeest leuker vinden dan het Sinterklaasfeest. Drie op de tien vinden Sinterklaas leuker. Één op de vijf heeft geen voorkeur.

Over het onderzoek
Dit landelijk representatieve onderzoek is in week 48 van 2012 uitgevoerd onder 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Imre van Rooijen, Research Consultant (033-3303139).

MarketResponse Nederland BV

Leusden