Digidentity bouwt Britse 'DigiD'

Digidentity bouwt Britse 'DigiD'

Den Haag, 14 november 2012

Het Nederlandse bedrijf Digidentity is door de Britse overheid geselecteerd om de 'DigiD' voor haar 63 miljoen burgers te verzorgen. Het identiteitsplatform wordt samen met zes andere partijen, waaronder The Post Office en Verizon, ontworpen en in 2013 geleverd. Digidentity is gekozen vanwege haar visie en brede ervaring met DigiD en eHerkenning. De technologie van Digidentity biedt voor de Britse overheid het zeer hoge betrouwbaarheidsniveau. De Britse overheid wil burgers laten inloggen op een aantal overheidsdiensten met behulp van een digitale identiteit. "Het geeft veel voldoening dat we de Britse overheid overtuigd hebben dat met onze oplossing, zonder dure pasjes, het hoogste betrouwbaarheidsniveau kan worden gegarandeerd." zegt Marcel Wendt, CEO van Digidentity.

De oplossing van Digidentity is uniek omdat gegevens worden opgeslagen in een digitale kluis waar enkel de gebruiker toegang toe heeft. Carel Mackenbach, medeoprichter van Digidentity: "We zijn heel blij dat de Britse overheid onze visie deelt, namelijk dat burgers eigenaar blijven van hun eigen identiteit."

Deze nieuwe manier van online identificatie moet de toegang tot online services veiliger maken. Door het ontbreken van een centrale database, zoals het gemeentelijke basisadministratie (GBA) in Nederland, moet de identiteit van de burger opgebouwd worden uit een combinatie van verschillende bewijzen, bijvoorbeeld het paspoort, een energierekening of polis gegevens van verzekering.

Over Digidentity
Digidentity biedt oplossingen voor veilige digitale communicatie tussen personen, bedrijven en overheden. Hiervoor ontwikkelt het bedrijf continu diensten gericht op een unieke digitale identiteit. Digidentity levert onder andere SSL certificaten, een digitale handtekening en eHerkenning. Ook ontwikkelde Digidentity met Atos de nieuwe versie van DigiD.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie: