Senioren schrijven over later

Den Bosch, 18 november 2011. Steeds meer senioren ontdekken het schrijven als een vorm van zelfexpressie, zingeving en ontmoeting met gelijkgestemden. Daarom organiseert de Unie KBO (met ruim 200.000 leden de grootste ouderenorganisatie van Nederland) op maandag 21 november a.s. een schrijfdag in het Spoorwegmuseum te Utrecht. Samen met Loesje gaan de senioren schrijven over 'plannen voor de toekomst'.

Het is een ware trend onder 50-plussers om hun herinneringen en levensverhaal toe te vertrouwen aan het papier of de computer. Logisch, want bij het ouder worden, komen steeds meer herinneringen boven. Het kan waardevol zijn om daarover te schrijven: terugkijken geeft immers ook een doorkijk op de toekomst. Schrijven is voor veel senioren en uitlaatklep, het boort hun creativiteit aan en brengt hen dichter bij zichzelf. Ook leidt schrijven vaak tot ontmoeting met gelijkgestemden.

Reden voor het landelijk bureau van ouderorganisatie KBO om het schrijven onder senioren te stimuleren. Onder de naam 'Zin in schrijven' zetten de provinciale en lokale afdelingen van de KBO schrijfclubs op. Er zijn inmiddels dertig schrijfbegeleiders opgeleid die een groeiend aantal schrijfclubs begeleiden.

Op maandag 21 november is er een landelijke schrijf- en ontmoetingsdag, - getiteld: Schrijfspoor - in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Met het Schrijfspoor neemt schrijfdocent Monica Boschman de (aspirant) schrijvers mee op hun levensreis, op zoek naar het eigen schrijfspoor. Loesje onderzoekt met de schrijvers hun bagage en gaat met hen in woorden 'plannen voor de wereld' maken. Er zijn nog enkele plaatsen vrij. Deelname is 20 euro. Aanmelden via de website www.kbo.nl.

Geplaatst in:

Schrijfspoor vindt plaats op maandag 21 november in het Spoorwegmuseum, Maliebaanstation, 3581 XW te Utrecht. Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met Agnes van Balkom 06-4127180

De Unie KBO is de grootste seniorenorganisatie van Nederland en heeft een netwerk van meer dan 60.000 vrijwilligers die zich samen inzetten op lokaal, provinciaal en nationaal niveau. De KBO biedt hulp en geeft advies op diverse terreinen, zoals bij het invullen van belastingformulieren en in probleemsituaties. Ook worden talloze activiteiten georganiseerd op het gebied van ontspanning, reizen, opleidingen, enzovoort. Het behartigen van de belangen van senioren, vitaal of kwetsbaar, bij overheid, instellingen en bedrijfsleven is een belangrijke taak. De Unie KBO zet zich in voor een blijvende actieve rol van senioren in de samenleving.

Unie KBO