Positief totaal rendement voor Nederlands vastgoed in 2012
donderdag 28-02-2013 14:27
Dit is een origineel bericht van IPD Nederland BV
Almere, 28 februari 2013: De vandaag gepubliceerde IPD Nederlandse jaar Vastgoedindex, laat op het niveau van alle sectoren van het Nederlands beleggingsvastgoed een gerealiseerd totaal rendement zien van 1,2% in 2012. Dit is een relatief significante daling ten opzichte van het over 2011 gerealiseerde totaal rendement van 3,9%. Met inachtneming van de inflatie (CPI) van 2,9%, is een reëel rendement behaald van -1,6% in 2012, ten opzichte van 2,0% in 2011. De resultaten tonen aan dat de vastgoed beleggingsmarkt niet ontkomt aan de algemene ontwikkeling van de Nederlandse economie, welke zich voor de derde keer sinds het begin van 2009 in recessie bevindt.

Hoewel de index afgelopen jaar een lager resultaat liet zien in vergelijking met andere beleggings-categorieën, waarbij aandelen een rendement behaalden van 19,3%, gevolgd door vastgoedaandelen met 10,7% en obligaties met 8,7% (JP Morgan 7-10 jaar), laat direct vastgoed een outperformace zien ten opzichte van zowel aandelen als vastgoedaandelen over een periode van 5 jaar.

Evenals de afgelopen twee jaar is voor alle sectoren het directe rendement stabiel met 5,4%. Deze daling van het totaal rendement in 2012 is veroorzaakt door het indirect rendement van -4,0%. Het cumulatieve indirect rendement bedroeg -12,6% nominaal over de laatste vijf jaar.

Tussen de vier sectoren zijn duidelijke verschillen waarneembaar. De sector winkels laat het hoogste totaal rendement van 4,2% zien, terwijl de sector kantoren het laagste totaal rendement liet zien met
-2,7%. De sector woningen heeft een totaal rendement van 0,6% behaald en de sector bedrijfsruimten een totaal rendement van 1,5%. Alle individuele sectoren laten een negatief indirect rendement zien, waarbij de sector kantoren met een indirect rendement van -8,8% het laagste indirecte rendement realiseerde.

Arnoud Vlak, Managing Director of IPD BeNeLux, zegt, "De afwaardering van beleggingsvastgoed is in Nederland gedurende 2012 doorgegaan. De sector winkels liet over de laatste twee jaar nog een positief indirect rendement zien. In 2012 hebben voor het eerst sinds 2009 alle sectoren tegelijk een afwaardering van het onderliggende vastgoed laten zien. Met name de sector kantoren laat geen goede resultaten zien. De toenemende leegstand, een van de belangrijke verklarende factoren voor het indirect rendement, is op een historisch hoogtepunt als gevolg van de huidige economische neergang en een overproductie van nieuw gebouwde kantoorruimte in de jaren hiervoor."

For further information on IPD, please visit www.ipd.com.

About IPD
IPD provides real estate benchmarking and portfolio analysis services to clients in over 30 countries around the world. These services incorporate more than 1,500 funds containing nearly 70,000 assets, with a total capital value of over USD 1.4 trillion. Each year, IPD produces more than 120 indices helping real estate market transparency and performance comparisons, as well as nearly 600 benchmarks for client portfolios. IPD is a subsidiary of MSCI Inc., a leading provider of investment decision support tools to investors globally, and clients include real estate investors, managers, consultants, lenders and occupiers.
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												IPD Nederland BV

Media Enquiries
Arnoud Vlak, IPD, arnoud.vlak@ipd.com                                                                       + 31.88.328.2213
Donna Mitchell, IPD, London, donna.mitchell@ipd.com                                               + 44.20.7336.9671