edX breidt zich internationaal uit en verdubbelt haar aantal leden dankzij de toetreding van zes nieuwe scholen
donderdag 21-02-2013 18:32
Dit is een origineel bericht van PR Newswire
- edX verwelkomt de Australian National University, de Delft University of Technology, de École Polytechnique Federale de Lausanne (Technische Universiteit van Lausanne), de McGill University (McGill-universiteit), de Rice University en de University of Toronto (Universiteit van Toronto) in haar X University Consortium met 's werelds grootste instellingen voor hoger onderwijs

CAMBRIDGE, Massachusetts, 21 februari 2013 /PRNewswire/ -- EdX [https://www.edx.org/], het online leerbedrijf zonder winstbejag opgericht door de Harvard University (Harvard-universiteit) en het Massachusetts Institute of Technology (MIT), kondigde vandaag de internationale uitbreiding van haar X University Consortium aan dankzij de toetreding van zes nieuwe, universele instellingen voor hoger onderwijs. De Australian National University (ANU), de Delft University of Technology in Nederland, de École Polytechnique Federale de Lausanne (EPFL) in Zwitserland, de McGill University, de University of Toronto in Canada en de Rice University in de Verenigde Staten treden toe tot het Consortium en zullen gebruikmaken van het edX-platform om vooruitstrevende online en gemengde cursussen aan te bieden. Dankzij deze internationale uitbreiding komt edX een stap dichter in de buurt van haar doel om aan iedereen en overal cursussen van wereldklasse aan te bieden. Bovendien is het de volgende logische stap om nieuw cursusmateriaal ter beschikking te stellen aan het grote, internationale studentenkorps dat edX al dagelijks gebruikt.

Terwijl MOOC's, of massive open online courses, er traditiegetrouw op gericht zijn een waaier van cursussen goedkoop of gratis aan te bieden, is de visie van edX veel breder. EdX ontwikkelt een vrij toegankelijk leerplatform en een netwerk van 's werelds beste universiteiten om aldus zowel online als op de campus een verbeterde leerervaring aan te bieden en tegelijkertijd onderzoek te verrichten naar de leermethoden van studenten. Tot op heden telt het edX-platform meer dan 700.000 leden, die zich voor meer dan 900.000 cursussen hebben ingeschreven. Dankzij de toetreding van deze nieuwe instellingen voor hoger onderwijs uit Noord-Amerika, Europa en zelfs Azië en het Stille Oceaan-gebied verdubbelt het aantal leden van het X University Consortium en worden er nieuwe cursussen aan het edX-aanbod toegevoegd:

-- Australian National University, een instelling die bekend staat om haar
verregaand engagement met betrekking tot onderzoek, onderwijs en
beleidsvoering, voegt een reeks ANUx
[https://www.edx.org/university_profile/ANUx]-cursussen aan het vrij
toegankelijk platform toe, waaronder "Astrophysics" (Astrofysica),
onderwezen door Nobelprijslaureaat en professor astrofysica Brian
Schmidt en diens collega dr. Paul Francis, en "Engaging India" (Innemend
India), onderwezen door dr. McComas Taylor en dr. Peter Friedlander.
-- Delft University of Technology, de grootste en oudste technische
universiteit van Nederland, biedt een reeks DelftX
[https://www.edx.org/university_profile/DelftX]-cursussen aan met een
Creative Commons-licentie, waaronder "Introduction to Aerospace
Engineering" (Inleiding tot luchtvaart- en ruimtevaarttechniek) door
professor Jacco Hoekstra, "Solar Energy" (Zonne-energie) door dr. Arno
Smets en "Water Treatment Engineering" (Waterzuiveringstechniek) door
professor Jules van Lier.
-- École Polytechnique Federale de Lausanne, een van de bekendste
wetenschappelijke en technische instituten van Europa, biedt een reeks
EPFLx [https://www.edx.org/university_profile/EPFLx]-cursussen aan die
speciaal in edX-vorm werden gegoten. De cursussen stammen uit haar vijf
scholen: "Engineering" (Techniek), "Life Sciences" (Biowetenschappen),
"Informatics and Communication" (Informatica en Communicatie),
"Architecture" (Architectuur) en "Basic Sciences" (Basiswetenschappen).
-- McGill University, een van de meest gereputeerde instellingen voor hoger
onderwijs in Canada en een van de grootste universiteiten ter wereld,
biedt een reeks McGillX
[https://www.edx.org/university_profile/McGillX]-cursussen aan in
domeinen van wetenschappen en menswetenschappen tot het overheidsbeleid.
-- Rice University, in Houston (Texas) wordt door het U.S. News & World
Report systematisch in de nationale top 20 van de beste universiteiten
geplaatst. Rice herbergt zeer gewaardeerde scholen voor architectuur,
handel, voortgezet onderwijs, techniek, menswetenschappen, muziek,
natuurwetenschappen en sociale wetenschappen en brengt het Baker
Institute for Public Policy (Instituut voor overheidsbeleid) onder. Het
Smalley Institute for Nanoscale Science and Technology (Instituut voor
nanowetenschappen en -technologie) van Rice was het eerste centrum voor
nanotechnologie ter wereld toen het in 1991 haar deuren opende. Rice
biedt in eerste instantie vier RiceX
[https://www.edx.org/university_profile/RiceX]-cursussen aan en zoekt
een oplossing om haar pedagogische analysetools van OpenStax Tutor te
integreren, zodat studenten en docenten hun voortgang rechtstreeks
kunnen opvolgen.
-- University of Toronto, een van de meest gerespecteerde en invloedrijke
instellingen voor hoger onderwijs en gevorderd onderzoek ter wereld,
biedt een reeks TorontoX
[https://www.edx.org/university_profile/TorontoX]-cursussen aan,
waaronder "Terrestrial Energy System" (Energiesysteem op aarde) door
professor Bryan Kanrey, "Behavioral Economics" (Gedragseconomie) door
professor Dilip Soman, "The Logic of Business: Building Blocks for
Organizational Design" (Handelslogica: bouwstenen voor
organisatiestructuren) door professor Mihnea Moldoveanu en
"Bioinformatic Methods" (Methoden voor bio-informatica) door professor
Nicholas Provart.

"Al van begin af aan hebben we een internationale studentengemeenschap en door deze vooraanstaande universiteiten uit Noord-Amerika, Europa en Azië en het Stille Oceaan-gebied in de edX-organisatie op te nemen, kunnen we beter aan de aanzienlijke vraag beantwoorden" aldus Anant Agarwal, voorzitter van edX. "Elke school werd zorgvuldig geselecteerd vanwege de specifieke expertise die aan de groeiende gemeenschap van edX-instellingen wordt verleend. We blijven alles in het werk stellen om edX verder uit te breiden en aldus aan de wereldvraag te beantwoorden. Tegelijkertijd waarborgen we alle gebruikers een uitstekende leerervaring."

Cursussen die door instellingen op het edX-platform worden aangeboden, zijn even accuraat als cursussen op de campus. Ze werden echter ontwikkeld om voordeel te halen uit de unieke kenmerken en pluspunten van online leeromgevingen, zoals spelenderwijze leerervaringen, rechtstreekse feedback en ultramoderne virtuele laboratoria. Via edX bieden de nieuwe X Universities studenten van overal ter wereld een interactieve leerervaring. EdX-studenten hoeven enkel het Internet te raadplegen en de wens koesteren om bij te leren. Door de hinderpalen van geografische ligging en kostprijs te slopen en een algemene uitwisseling van informatie en ideeën mogelijk te maken, verlegt edX de grondslag van het onderwijs- en leerproces.

De nieuwe leden voegen zich bij de stichtende universiteiten MIT en Harvard, evenals bij de University of California, Berkeley, de University of Texas System, Wellesley College en Georgetown University in het X University Consortium. Vanaf eind 2013 zullen ANUx, DelftX, EPFLx, McGillX, RiceX en TorontoX cursussen op edX aanbieden. Alle cursussen worden op het vrij toegankelijke edX-platform via www.edx.org [http://www.edx.org/] aangeboden.

Over edX

EdX [https://www.edx.org/] is een bedrijf zonder winstbejag opgericht door de Harvard University en het Massachusetts Institute of Technology. Het doel van EdX is om de leerervaring online en op de campus te wijzigen met behulp van baanbrekende methoden, spelenderwijze leerervaringen en grensverleggend onderzoek. EdX biedt studenten van alle leeftijden, sociale klassen en looncategorieën, die samen wereldwijde studentengemeenschappen vormen, inspirerende en transformerende kennis aan. EdX maakt van haar vrij toegankelijke technologie gebruik om fysieke en sociale grenzen te overstijgen. We richten ons op mensen, niet op winstbejag. EdX is gevestigd in Cambridge, in de staat Massachusetts in de VS.

Contact media:

Dan O'Connell
oconnell@edx.org [mailto:oconnell@edx.org]
+1-617-480-6585

edX

Web site: https://www.edx.org/
Organisatie info:
Dit persbericht is via ANP Pers Support naar internationale (vak en online) media gestuurd. Bevindt uw mediadoelgroep zich ook buiten Nederland en wilt u die bereiken? Bekijk dan de mogelijkheden bij wereldwijd of neem contact met ons op.

ANP Pers Support
Verrijn Stuartlaan 7