Het Nationale Toneel presenteert het nieuwe seizoen
Het Nationale Toneel presenteert het nieuwe seizoen
donderdag 21-02-2013 10:19
Dit is een origineel bericht van Het Nationale Toneel (NT)
In theaterseizoen 2013-2014 presenteert het Nationale Toneel inclusief NTjong zich met negentien stukken, zowel in de grote theaterzalen als in de vlakke vloertheaters, voor volwassen publiek en voor kinderen en jongeren, door gevestigde makers en jonge talenten. Aan de hand van klassiek theaterrepertoire, bewerkingen van romans en nieuw geschreven teksten vertelt het gezelschap de verhalen van onze tijd voor mensen in onze tijd.

In het komende theaterseizoen brengt het Nationale Toneel onder artistieke leiding van Theu Boermans stukken die inzoomen op de dilemma's en uitdagingen van onze tijd in crisis. De zoektocht naar moraal, vooral naar een publieke moraal, is daarbij een belangrijk terugkerend thema.

Het Nationale Toneel stelt zichzelf en zijn publiek de vraag: in welk land willen wij leven? Theater is van oudsher de plek om antwoorden op die vraag te onderzoeken. Graag schakelen we daarbij de hulp in van scherpzinnige auteurs als Oscar Wilde, Elfriede Jelinek, William Shakespeare en Hugo von Hofmannsthal. Maar ook luisteren we naar hedendaagse denkers als Peter Sloterdijk, Daniel Kahneman en Slavoj Zizek. Hun ideeënrijkdom en mensenkennis vormen de basis waarop we verder willen bouwen.

Uitbreiding ensemble naar zestien acteurs
Het ensemble van het Nationale Toneel vormt het kloppende hart van het gezelschap. In seizoen 2013-2014 is het uitgebreid met vijf jonge acteurs. Het ensemble bestaat nu uit: Jappe Claes, Sallie Harmsen, Katja Herbers, Hannah Hoekstra, Antoinette Jelgersma, Vincent Linthorst, Anniek Pheifer, Mark Rietman, Ariane Schluter, Reinout Scholten van Aschat, Betty Schuurman, Pieter van der Sman, Joris Smit, Jaap Spijkers, Jeroen Spitzenberger en Stefan de Walle.

In de grote zaal: de grote verhalen
Seizoen 2013-2014 start met de tournee van Het stenen bruidsbed, Harry Mulisch' meesterwerk uit 1959 (regie Johan Doesburg, toneelbeeld Bernard Hammer). In de vorm van een Griekse tragedie laat Mulisch zien dat 'de rechtvaardige oorlog' niet bestaat: de werkelijkheid van oorlog is altijd smerig en alle partijen maken vuile handen.

Hierna volgt De ideale man (regie Theu Boermans, coproductie NTGent) van Oscar Wilde in een bewerking van Nobelprijswinnares Elfriede Jelinek. Het is een niet mis te verstaan statement over de publieke moraal in kringen van machthebbers. Met Mark Rietman als politicus die de staat beschouwt als zijn persoonlijk hedgefund.

Anne Wil Blankers viert in 2013 haar vijftigjarig toneeljubileum in Den Haag, de plek waar ze in 1963 debuteerde. Madame Rosa (regie Theu Boermans) is een aangrijpend verhaal over de liefde tussen een joodse vrouw en de moslimjongen die ze opvoedt. Blankers treedt met deze rol in de voetstappen van Simone Signoret, die als Madame Rosa grote indruk maakte in de legendarische film La vie devant soi.

In het voorjaar van 2014 gaat De storm in première (regie Johan Doesburg), William Shakespeares laatste grote stuk over de betekenis van macht en de (on)mogelijkheid van een ideale samenleving. In de grote zalen eindigt het seizoen met een succesreprise van het moderne koningsdrama De prooi (regie Johan Doesburg) naar het boek van Jeroen Smit over de val van ABN AMRO. Het stuk toont op onbarmhartige wijze hoe het spel belangrijker is dan de knikkers. En wie speelt kan verliezen, en hoe!

Op de vlakke vloer: ruim baan voor nieuwe makers en teksten
Vanaf 2013 maakt het Nationale Toneel opnieuw veel ruimte vrij voor een jonge generatie regisseurs, acteurs en schrijvers. De vlakke vloertheaters zijn bij uitstek hun domein. De ene keer bundelen de jonge talenten onderling de krachten, de andere keer werken ze met de ervaren acteurs en regisseurs van het gezelschap. Theater aan het Spui en het Compagnietheater Amsterdam zijn hierbij partners.

Regisseur Casper Vandeputte start bij het Nationale Toneel met het theatrale onderzoek Nieuwspoort. Met 'medenieuwkomers' Sallie Harmsen, Hannah Hoekstra, Reinout Scholten van Aschat en Joris Smit duikt hij in het centrum van de macht, de Haagse sociëteit Nieuwspoort aan het Binnenhof. Hier onderzoeken ze de beelden van de werkelijkheid die politici en media ons presenteren.

In de tweede helft van het seizoen regisseert Casper Vandeputte Elektra van Hugo von Hofmannsthal met Katja Herbers in de titelrol. Een moderne bewerking van Sophokles' klassieke tragedie, over jonge mensen op het breukvlak tussen de oude en de nieuwe tijd. Ten slotte gaat het veelgeprezen Speeldrift (coproductie Toneelschuur Producties) met o.a. Stefan de Walle en Tamar van den Dop in reprise.

Johan Doesburg regisseert een nieuwe tekst van Rob de Graaf, Assen Blues, geschreven voor en gespeeld door Ali Çifteci (tevens initiatiefnemer van dit project) en Camilla Siegertsz. Een voorstelling over de plekken waarover je droomt, waarnaar je terugverlangt en waarop je je nu bevindt.

Met Ariane Schluter zet Johan Doesburg de lijn voort van hun succesvolle literatuurbewerkingen 06, Mystiek lichaam en Tirza. In Beauvoir en Sartre vinden ze inspiratie in de boeken en levens van deze twee giganten uit de Franse naoorlogse filosofie. Schluter en Doesburg gaan op zoek naar de grenzen van de vrijheid, grenzen waarop ook Beauvoir en Sartre stootten.

Johan Simons regisseert Vals (coproductie NTGent), een nieuwe tekst van Lot Vekemans (Zus van, Gif) met Betty Schuurman, Elsie de Brauw en Bert Luppes. Twee vrouwen worden, zonder te weten waarom, opgepakt en opgesloten. Het psychologisch drama dat volgt gaat vooral over de vraag: door wie en wat wordt je waarde bepaald?

Ook in 2013-2014 blijft 'stand up philosopher' Laura van Dolron het gezelschap vanuit haar eigen positie bevragen en uitdagen. Voor Ode aan de man bundelt ze haar krachten met documentairemaker Sunny Bergman (Beperkt houdbaar, Sunny side of sex). Elke avond zal een andere man lof toegezongen worden.

Ten slotte ondersteunt het Nationale Toneel vanaf 2013 jonge makers bij hun artistieke ontwikkeling. In Halfweg tonen regiestudenten op drie tijdstippen in het seizoen hun werk in het NTgebouw. Op projectbasis worden pas afgestudeerde makers ondersteund bij de keuze van repertoire, het ontwikkelen van plannen en de praktische uitvoering van hun producties. Met het Haagse makerscollectief Firma MES is een meerjarentraject aangegaan, om zo bij te dragen tot een vruchtbaar makersklimaat in de Hofstad.

NTjong
In januari 2013 ging het jeugdgezelschap NTjong van start, onder artistieke leiding van Noël Fischer. In seizoen 2013-2014 presenteert NTjong zes producties, geregisseerd door Noël Fischer en Hans van den Boom (voorheen Stella Den Haag). Binnenkort zal NTjong zijn programmering en medewerkers voor het nieuwe seizoen bekend maken.

Samenwerking in de stad
Het Nationale Toneel is het stadsgezelschap van Den Haag. Om dat te onderstrepen werkt het gezelschap op het snijvlak van theater, politiek en wetenschap onder het motto 'serious pleasure' samen met tal van Haagse instellingen om het culturele klimaat en het maatschappelijk debat te bevorderen. Partners in de stad zijn allereerst de Koninklijke Schouwburg en Theater aan het Spui (samen vormen de drie partijen De Toneelalliantie). Daarnaast werkt het Nationale Toneel onder meer samen met de Universiteit Leiden/Campus Den Haag, de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur, Crossing Border/Border Kitchen en het Letterkundig Museum. Naast deze lokale samenwerkingspartners worden ook partners buiten de stad gevonden in onder meer De Balie Amsterdam.
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Het Nationale Toneel (NT)
											 
												
											 
	                                			Neem voor interviews, informatie en/of beeldmateriaal contact op met Pien van Gemert, hoofd marketing en communicatie, pien.vangemert@nationaletoneel.nl, 06-17070605.