40 jaar NVVE: oproep tot afschaffen artikel 294, lid 2
donderdag 21-02-2013 11:29
Dit is een origineel bericht van NVVE
De NVVE, Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde presenteert Manifest 294, ondertekend door leden van diverse politieke partijen en prominenten die zich hebben verenigd tot één doel: het schrappen van artikel 294, lid 2 Wetboek van Strafrecht, dat hulp bij zelfdoding strafbaar stelt uit het wetboek van strafrecht.

Op 23 februari 1973 werd de NVVE opgericht in de Friese plaats Vinkega. Patiënten van dokter Postma, die haar moeder had geholpen waardig te sterven en daarvoor voor de rechter moest verschijnen, verenigden zich in een strijd om euthanasie in Nederland te legaliseren.

Nu, veertig jaar later, is Nederland weliswaar een de van weinige landen met een euthanasiewet, maar de stervenshulp door een ander dan een arts is in Nederland nog steeds verboden. Dit betekent dat mensen die niet voor euthanasie in aanmerking komen het zelf op moeten lossen, met gruwelijke en eenzame zelfdodingen tot gevolg. Familieleden en betrokkenen moeten aanzien hoe hun dierbaren lijden, zonder dat zij iets mogen doen. Afschaffing van het wetsartikel opent de weg naar nieuwe oplossingen, zoals de laatstewilpil en de stervenshulpverlener.
Links:
Bijlage: