Betalingspartners vastgelegd voor GSMA's NFC-ervaring
maandag 18-02-2013 13:32
Dit is een origineel bericht van Visa Europa
CaixaBank, Gemalto, Telefónica en Visa Europe bieden contactloos mobiel betalingsverkeer op het MWC 2013

18 februari 2013: Als onderdeel van de nieuwe NFC-ervaring (Near Field Communication) op het Mobile World Congress hebben vier partners de hoofden bij elkaar gestoken om gezamenlijk contactloos mobiel betalingsverkeer te bieden.
CaixaBank, Gemalto, Telefónica en Visa Europe bieden een betalingsapplicatie die zal worden aangeboden aan 3.500 aanwezigen op het Mobile World Congress, dat van 25 tot 28 februari in Barcelona plaatsvindt. Met behulp van de app, die is ontwikkeld door Telefónica Digital, kunnen de aanwezigen mobiele contactloze betalingen verrichten met behulp van een speciaal ontwikkelde prepaidkaart voor mobiele betalingen, die naadloos aansluit op de technologie van Visa voor contactloze betalingen. De kaart wordt uitgegeven door MoneyToPay, de nieuwe dochteronderneming van CaixaBank voor prepaid-activiteiten.
De aanwezigen op het congres kunnen van de dienst gebruikmaken via de Xperia(tm) smartphone die wordt aangeboden door Sony Mobile Communications. Daarbij kunnen ze gebruikmaken van de wallet-technologie die is ontwikkeld door Telefónica Digital.
De app wordt aangeboden met een beginsaldo van Euro 15, zodat de aanwezigen betalingen kunnen verrichten bij de terminals voor contactloze betalingen die overal langs de Fira Gran Via te vinden zijn. Tevens is het mogelijk om met de app betalingen te verrichten bij alle betaalterminals geschikt voor contactloze betalingen, die overal in Barcelona door CaixaBank zijn geïnstalleerd, waaronder 16.000 contactloze termninals in winkels, winkelcentra en shopping malls en ook nog eens in 1.000 taxi's.
"De GSMA is zeer verheugd de NFC-ervaring (de op NFC gebaseerde contactloze ervaring) op het Mobile World Congress 2013 te kunnen presenteren. De aanwezigen krijgen zo de gelegenheid om uit eerste hand de mogelijkheden van de NFC-technologie te ervaren, niet alleen op het trefpunt van het Mobile World Congress, maar in geheel Barcelona," aldus Michael O'Hara, hoofd marketing bij GSMA: "Wij hopen dat alle aanwezigen gebruikmaken van deze mogelijkheid om de voordelen van NFC te ervaren, van de toegang tot het congres tot transacties in winkels, in het vervoer en nog veel meer."

Sandra Alzetta, Senior Vice President bij Visa Europa, zegt: "Het aantal contactloze transacties in Europa is in 2012 verviervoudigd en zal ook dit jaar weer verviervoudigen. In het Verenigd Koninkrijk vinden er elke maand meer dan 2,5 miljoen contactloze transacties plaats. Er is een natuurlijke ontwikkeling aan de gang, die loopt van contactloze kaarten tot mobiele apparaten en op de markten waar dergelijke diensten inmiddels gebruikt kunnen worden, is er uitermate positief op gereageerd."
Miguel Ángel Pozuelo, hoofd ontwikkeling nieuwe producten en diensten bij CaixaBank, zegt: "Innovatiestrategieën zijn cruciaal voor CaixaBank en dus ook de ontwikkeling van nieuwe betalingsproducten die erop gericht zijn een antwoord te formuleren op vele soorten behoeften van onze 13 miljoen klanten. Juist daarom heeft CaixaBank bijgedragen aan de vestiging van MoneyToPay, het eerste betalingssysteem in Spanje dat geheel gericht is op het segment van prepaidkaarten. Zo kunnen wij nieuwe betalingsmethoden genereren op basis van de technologische ontwikkeling, zoals mobiele apparaten geschikt voor NFC en online wallets."
"De MWC bruist van activiteit. Mensen rennen bedrijvig heen en weer tussen bijeenkomsten en demonstraties. Daarom is het de perfecte omgeving om de snelheid en het gemak van contactloze diensten te kunnen ervaren," aldus Jean-Claude Deturche, senior vice-president mobiele financiële diensten bij Gemalto: "Ruim veertig grote ondernemingen hebben hun vertrouwen gesteld in Gemalto voor de introductie op de markt van hun NFC, waaronder een aantal wereldwijd vooraanstaande mobiele exploitanten, banken, winkelketens, vervoersbedrijven en dienstverleners. NFC zal wereldwijd worden overgenomen en betalingen zullen een van de pijlers gaan vormen van het ecosysteem ."
Fernando Abella, directeur van Telefónica Digital in Spanje, voegt hier nog aan toe: "Met behulp van de wallet-technologie van Telefónica Digital kunnen onze klanten eenvoudig en veilig betalingen verrichten via hun mobiele telefoon. Telefónica streeft ernaar klanten in geheel Europa mogelijkheden voor mobiele betalingen te bieden. In dat kader hebben wij onze commerciële NFC-diensten geïntroduceerd op belangrijke markten zoals Spanje."
Het marktpotentieel voor NFC is aanzienlijk - tussen 2010 en 2016 zullen er wereldwijd bijna 1,5 miljard handsets met een SIM-kaart verkocht zijn, die gedurende diezelfde periode wereldwijd transacties ter waarde van USD 50 miljard ondersteunen*. En de dynamiek neemt almaar toe. Daarnaast zal de inzet van terminals op verkooppunten met NFC, drastisch toenemen, naar verwachting van 3,9 miljoen in 2011 naar 43,4 miljoen in 2017. Tegen die tijd zal 53% van alle terminals op verkooppunten gebruikmaken van NFC**.

- Einde -

*Bron: Strategy Analytics
**Bron: Berg Insight

Meer informatie over de NFC-ervaring op het Mobile World Congress 2013
Als onderdeel van de nieuwe NFC-ervaring op het Mobile World Congress presenteert de GSMA een integrale reeks van mobiele NFC-diensten. Aanwezigen die beschikken over een handset met NFC, kunnen op tal van locaties langs de Fira Gran Via en in de stad de voordelen proeven van NFC-technologie. Verspreid over de congresruimte zijn er tal van NFC-touchpoints, waar alle afnemers tevens worden beloond met toegang tot informatie zoals downloads van de conferentiesessies en keynotes, evenals informatie over restaurants en toeristische attracties in en om Barcelona. De NFC-ervaring omvat onder meer:

- Het NFC-centrum - Midden op het centrale plein van het congres is een speciaal NFC-domein ingericht: dit is een van de belangrijkste plekken voor de bezoeker om kennis te maken met handsets met NFC en de mogelijkheden daarvan en om informatie te verkrijgen over het NFC-ecosysteem, NFC-smartposters, NFC-partnerpods en een speciale NFC-ondersteuningsfunctie.
- Interactieve NFC-domeinen - Langs de wandelgangen, toegangspoorten en tentoonstellingsruimten van de Fira Gran Via is meer dan een dozijn interactieve NFC-domeinen geplaatst. Deze domeinen omvatten onder meer een reeks gerelateerde smart posters en de aanwezigen kunnen gebruikmaken van een handset met NFC voor toegang tot de directory's van de exposanten, informatie over de ontmoetingslocatie, nabijgelegen attracties en tal van andere nuttige diensten die worden geboden tijdens het Mobile World Congress.
- NFC-locaties in Barcelona - Strategische NFC-touchpoints zijn onder meer aanwezig op het vliegveld, in de belangrijkste hotels, in bepaalde restaurants en op centrale toeristische locaties. Verder kunnen aanwezigen een taxi nemen en aankopen doen in bepaalde winkels met NFC.
- Virtuele NFC-badge - Tijdens de registratie kunnen aanwezigen met een handset met NFC (Android 4 of hoger, of Windows Phone 8-besturingssysteem) ervoor kiezen de NFC-ervaring te proeven en om op basis daarvan en met een fysieke badge, volledige toegang tot de congresactiviteiten te krijgen. Dit alles zonder de noodzaak om voortdurend een fysieke foto-ID te tonen om binnen te komen op het congres.

Meer informatie: de Sony Xperia smartphones
Sony's Xperia smartphones hebben naast de ondersteuning voor de digitale wallet ook One-touch functies die consumenten de mogelijkheid zal bieden om muziek, foto's en video's te delen vanaf hun smartphone met een reeks met door NFC ingeschakelde Sony apparatuur, waaronder speakers, koptelefoons and televisies.
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Visa Europa

Over Visa Europa
Visa Europa is een aanbieder van betalingstechnologie die eigendom is van en wordt beheerd door aangesloten banken en overige aanbieders van betalingsdiensten uit 36 landen in geheel Europa.
Visa Europa is een pionier op het gebied van de technologie voor diensten en infrastructuur op basis waarvan miljoenen Europese consumenten, ondernemingen en overheden elektronische betalingen kunnen verrichten. Visa’s leden zijn verantwoordelijk voor het uitgeven van kaarten en het contracteren van winkeliers, en bepalen dan ook zelf de kosten voor zowel kaarthouders als winkeliers.
Visa Europa hanteert een model van groot volume en lage kosten, op basis waarvan zij haar leden haar diensten aanbiedt. Het overschot van de opbrengsten wordt deels geherinvesteerd in de bedrijfsactiviteiten en deels gebruikt ter aanvulling van het kapitaal en de reserves. De afgelopen zes jaar heeft Visa Europa meer dan 1 miljard euro geïnvesteerd in technologie en infrastructuur.
In Europa zijn er ongeveer 466 miljoen Visa betaalkaarten, en van elke 6,75 euro wordt er in Europa 1 euro uitgegeven met een Visa betaalkaart. Bijna 80% van de betalingsactiviteit van Visa Europa verloopt via debet betaalkaarten en in het jaar eindigend op 31 september 2012 is er ruim 1 triljoen euro (1,02 triljoen) uitgegeven met Visa debet betaalkaarten. De jaarlijkse online uitgaven met Visa betaalkaarten in Europa gingen in dat boekjaar voor het eerst de grens van 200 triljoen euro (202 triljoen) te boven. Dat komt overeen met meer dan 20% van de verwerkte betalingsactiviteit van Visa Europa.
Vanaf 2004 is Visa Europa onafhankelijk van Visa Inc. en gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Visa Europa werkt op basis van een exclusieve, onherroepelijke en eeuwigdurende vergunning in Europa. Gezamenlijk zorgen de twee bedrijven voor mondiale interoperabiliteit. Als toegewijd Europees betalingssysteem is Visa in staat snel in te gaan op de specifieke behoeften van de markt van Europese banken en hun klanten – kaarthouders en winkeliers – en om aan de doelstelling van de Europese Commissie te voldoen van het creëren van een echte interne markt voor betalingen.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze website (http://www.visa.nl/nl.aspx).