Consument betaalde jarenlang teveel voor televisie en computerscherm
Consument betaalde jarenlang teveel voor televisie en computerscherm
zaterdag 16-02-2013 08:00
Dit is een origineel bericht van Consumentenclaim B.V.
Consumenten betaalden jarenlang teveel voor televisie en computerscherm

Massaclaim tegen beeldbuisproducenten

Amsterdam, 16 februari 2013 - Door verboden prijsafspraken betaalden consumenten en bedrijven jarenlang teveel voor hun televisie of computerbeeldscherm. Bekende merken zoals Philips, Samsung, LG en Panasonic waren bij het kartel betrokken en hebben op grote schaal misbruik van hun machtspositie gemaakt. Vanaf vandaag kunnen gedupeerden zich gratis aanmelden bij ConsumentenClaim om hun geld terug te krijgen.

In de periode tussen 1996 en 2006 zijn er tussen beeldbuisproducenten verboden prijsafspraken gemaakt. De beeldbuizen werden voor een te hoge prijs verkocht aan televisiefabrikanten. Deze berekenden dit weer door in de prijs voor consumenten, die daardoor teveel betaalden. De beeldbuisproducenten leverden aan vrijwel alle televisie- en computermerken waardoor dit betrekking heeft op bijna alle toestellen gekocht tussen 1996 en 2006.

"Volgens onze berekeningen bedraagt de schade zo'n 10% van het aankoopbedrag. Voor een televisie van 1.000 euro betaalde je dus 100 euro teveel. Door middel van een claim gaan we ervoor zorgen dat dit geld wordt terugbetaald aan gedupeerden.", aldus directeur Stef Smit. "Er is nog nooit eerder zo'n groot kartel ontdekt. Dit heeft zijn weerslag op een enorm grote groep consumenten en bedrijven, aangezien vrijwel iedereen thuis of op het werk een televisie of computer heeft."

Op 5 december 2012 heeft de Europese Commissie na jarenlang onderzoek een mega-boete, de hoogste tot nu toe, uitgedeeld aan de beeldbuisproducenten. Philips betwist de boete niet, maar is tegen de hoogte hiervan in hoger beroep gegaan. In de praktijk is een boete nog nooit teruggedraaid. Verwacht wordt dan ook dat de claim succesvol zal zijn. Aanmelding kan gratis via de website www.consumentenclaim.nl.
Links:
Organisatie info:
												Consumentenclaim B.V.
											 
												
											 
	                                			Over ConsumentenClaim

ConsumentenClaim is gespecialiseerd in massaclaims en voert op grote schaal juridische procedures. ConsumentenClaim werkt op basis van 'no cure no pay'. Cliƫnten betalen uitsluitend bij een positief resultaat. Vanwege hoge juridische kosten is deze wijze van procederen voor consumenten vaak de enige mogelijkheid. Vele duizenden gedupeerden haalden inmiddels via schikkingen en procedures hun recht. Met zo'n 50 medewerkers opereert ConsumentenClaim samen met zusterbedrijf Leaseproces vanuit Amsterdam en Zwolle. 

Voor meer informatie of vragen aan de directeur van ConsumentenClaim, Stef Smit, kunt u contact opnemen met Amanda Hachmang (afdeling Communicatie) op 06- 43 11 09 44.
											 
											
											
Afdrukken:
Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door: