Vrouwenorganisaties bekroond door WOMEN Inc. en Cordaid
woensdag 13-02-2013 10:54
Dit is een origineel bericht van Cordaid
Uitreiking WOMEN Inc. Cordaid Stimuleringsprijzen 2013

Op 8 maart worden drie vrouweninitiatieven bekroond die op eigen wijze vrouwen versterken. Organisaties die zich in Nederland inzetten voor een betere positie van vrouwen, door vrouwen te versterken, hen te stimuleren hun stem te laten horen en/of zich sterk te maken voor meer participatie van vrouwen. Er worden drie organisaties bekroond die zich onderscheiden door hun werkwijze en die zich willen versterken om een ambitie te realiseren. De prijzen bestaan niet enkel uit een geldbedrag om de beoogde ambitie te realiseren, maar ook uit een coachingsworkshop om de slagvaardigheid van het initiatief te vergroten.

Pitch tijdens WOMEN Inc. Festival
Inmiddels zijn de 8 genomineerde organisaties bekend gemaakt en zij zullen op 18 februari, tijdens WOMEN Inc. Festival, hun initiatief pitchen voor het publiek en de jury. Vanaf dat moment kan er ook online op de organisaties gestemd worden. De organisatie met de meeste stemmen zal gegarandeerd in de prijzen vallen!

En de genomineerden zijn...

1. Moslimvrouwenorganisatie Al Nisa
Al Nisa heeft heeft inmiddels 31 jaar ervaring met betrekking tot het organiseren van emancipatorische activiteiten voor moslimvrouwen en -meiden en het stimuleren van moslimvrouwen om zich bewust te worden van hun positie in Nederland en de Nederlandse moslimgemeenschap. Daarnaast richt Al Nisa zich ook bewust op de beeldvorming rondom moslimvrouwen in het publiek debat en wil de stereotypen tegengaan.

2. Buurvrouwennetwerk Gaasperdam
Er zijn veel vrouwen met veel verborgen talenten en kwaliteiten. Deze vrouwen leven in de anonimiteit en sociaal isolement. Zij hebben naast hun familie niet of nauwelijks een netwerk waar ze op terug kunnen vallen. Het buurvrouwennetwerk bied geen "hulp", maar laat deze vrouwen zichzelf en elkaar helpen.

3. Elance
Stichting Elance is opgericht voor meiden tussen de 12 en 27 jaar die extra steun kunnen gebruiken. Elance richt zich op meiden die worstelen met hun dubbele culturele achtergrond en weinig begrip vinden in hun omgeving. Elance vindt het belangrijk om taboeonderwerpen bespreekbaar te maken en te zorgen voor meer openheid en tolerantie. Niet alleen bij de meiden, maar ook in hun persoonlijke en professionele omgeving.

4. Stichting FairWork Samen Sterk
Samen Sterk komt op voor de belangen van slachtoffers van mensenhandel en moderne slavernij in Nederland. Als ervaringsdeskundigen willen zij hun stem laten horen en mensen in dezelfde situatie ondersteunen. Samen Sterk ondersteunt slachtoffers van mensenhandel, informeert het Nederlandse publiek over mensenhandel, voert een lobby om de belangen van mensenhandel te verdedigen, geeft informatie aan mensen die met slachtoffers van mensenhandel werken.

5. Stichting Tafel van Zeven
Tafel van zeven is een leerwerktraject voor kleurrijke vrouwen. De stichting gaat uit van passie en sluit aan bij datgene waar de vrouwen sterk in zijn: gastvrijheid, koken en verhalen vertellen uit hun geboorteland. De Tafel van Zeven stimuleert ondernemerschap en het coachend leren draagt bij om de positie van deze vrouwen richting de arbeidsmarkt of ondernemerschap te versterken.

6. United Migrant Domestic Workers in the Netherlands
United Migrant Domestic Workers zetten zich in voor de erkenning van (ongedocumenteerde) migrante huishoudelijke arbeiders. Om erkenning en rechten te krijgen vormen ze een hechte groep die elkaar sociale, psychologische en emotionele ondersteuning bieden. Ze voorzien elkaar van relevante informatie en geven trainingen en workshops over arbeidsrechten en plichten in Nederland.

7. Van Hulley
Van Hulley is een productie-atelier waar vrouwen opgeleid worden om volledig als naaister ingezet te kunnen worden. Van Hulley heeft een uniek concept namelijk het vermaken van overhemden tot boxershorts. Hiermee geven ze een overhemd een tweede leven, en vrouwen met grote achterstand tot de arbeidsmarkt kans op een betaalde baan.

8. Vrouwennetwerk Wageningse Ingenieurs
Het Vrouwennetwerk Wageningse Ingenieurs (VWI) daagt Wageningse vrouwen uit om de eigen ambitie te leren kennen en waar te maken. Bij het VWI ontmoet je vrouwen met dezelfde achtergrond en inslag als jij, je doet er inspiratie op om nieuwe stappen te zetten in je carriere of op persoonlijk vlak, ervaringen te delen en uiteraard kan je het netwerk inzetten voor je eigen doeleinden. Het VWI is een proeftuin voor ontmoeting, inspiratie en support.

8 maart: Uitreiking WOMEN Inc. Cordaid Stimuleringsprijzen 2013

Tijd: 17.00 uur
Locatie: Atrium Stadhuis, Spui 70 in Den Haag
Toegang: gratis, aanmelden verplicht
Meer informatie: www.womeninc.nl/stimuleringsprijzen

18 februari: Pitch WOMEN Inc. Cordaid Stimuleringsprijzen

Tijd: 15:00 - 15:45
Locatie: Hal 3, AMSTERDAM RAI, Europaplein 22|1078 GZ Amsterdam.
Toegang: Aanmelden verplicht
Links:
Organisatie info:
												Cordaid

Over WOMEN Inc. en Cordaid
WOMEN Inc.
WOMEN Inc. is hét netwerk voor vrouwen die zichzelf en elkaar willen versterken. En de positie van alle vrouwen in Nederland. WOMEN Inc. helpt je een doel te stellen, organiseert lef en inspiratie en faciliteert je met hét netwerk dat je nodig hebt om de volgende stap te zetten. Weet wat je waard bent! Kijk voor meer informatie op: www.womeninc.nl.

Cordaid
Cordaid is een maatschappelijke organisatie voor ontwikkeling en samenwerking die aan bloeiende gemeenschappen bouwt in fragiele staten en conflictgebieden. Met ons partnernetwerk zetten wij ons wereldwijd en in Nederland in voor een betere positie van vrouwen en het veranderen van machtsrelaties. Kijk voor meer informatie op: www.cordaid.org
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Nasim Miradi, Coördinator WOMEN Inc. Cordaid Stimuleringsprijzen
06 24 95 25 47 of nasim@womeninc.nl