UNETO-VNI blij met akkoord woningmarkt
woensdag 13-02-2013 12:56
Dit is een origineel bericht van UNETO - VNI
UNETO-VNI ziet het akkoord over de woningmarkt dat gisteren is bereikt als grote winst voor de installatiesector. De brancheorganisatie is vooral blij met het besluit om 150 miljoen euro te steken in een Nationaal Fonds voor Energiebesparing. Ook de invoering van een laag btw-tarief voor onderhoud en renovatie betekent volgens UNETO-VNI een impuls voor de sector.

Energiebesparingsfonds
Volgens voorzitter Titia Siertsema van UNETO-VNI biedt het Nationaal Fonds voor Energiebesparing de installatiebranche flinke kansen. 'Dankzij dit fonds kunnen consumenten straks tegen een gunstig tarief geld lenen om hun energierekening omlaag te brengen, bijvoorbeeld door zelf energie op te wekken met zonnepanelen. Dat gaat de installatiebranche veel werk opleveren en dat is hard nodig in deze tijd. Daarom bepleit UNETO-VNI al sinds afgelopen jaar dat dit fonds er moet komen.'

Btw-verlaging
De verlaging voor een jaar van het btw-tarief voor onderhouds- en renovatiewerkzaamheden van 21 naar 6% is volgens UNETO-VNI ook goed nieuws. Siertsema: 'Een groot deel van onze leden werkt voor consumenten. Voor hen wordt het gunstiger om te investeren in bijvoorbeeld badkamerrenovatie, ketelvervanging of het levensloopbestendig maken van woningen.' Volgens de voorzitter heeft de eerdere btw-verlaging in 2010 bewezen dat deze maatregel veel werkgelegenheid oplevert.

Huurmarkt
De huurmarkt wordt flink geraakt door een verhuurdersheffing die nog altijd 1,75 miljard euro bedraagt. UNETO-VNI hoopt dat corporaties alsnog de ruimte vinden om te blijven investeren in woningverbetering en nieuwbouwwoningen.

Hypotheekmaatregelen
UNETO-VNI vindt het belangrijk dat er nu ook duidelijkheid komt voor huizenbezitters en starters. Vooral voor de laatste groep is het belangrijk dat de hypotheekeisen nu worden versoepeld. Siertsema: 'Als de markt voor starters in beweging komt, volgt ook de rest van de markt.'
Links:
Organisatie info:
												UNETO - VNI

Voor meer informatie: Dick Reijman, 06 22 411 660, d.reijman@uneto-vni.nl

UNETO-VNI is de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche. Met ruim 5.000 leden die gezamenlijk een omzet realiseren van 14,5 miljard euro en werkgelegenheid  bieden aan 150.000 mensen is het één van de grootste brancheorganisaties van ons land.

Deel persbericht op:
Permanente link: