No-shows bestrijden met méér service
No-shows bestrijden met méér service
woensdag 13-02-2013 11:39
Dit is een origineel bericht van Alphacomm Outbound Solutions b.v.
No-shows bestrijden met méér service

Steeds meer ziekenhuizen stappen over
op patiënt-vriendelijke herinneringsservice

Steeds meer Nederlandse ziekenhuizen en zorgverleners stappen over op patiënt-vriendelijke herinneringsservices om het aantal niet-nagekomen afspraken en loze consulten tegen te gaan. Zij komen daarmee tegemoet aan de oproep van Minister Schippers eerder dit jaar om op een service-gerichte manier het aantal kostenverslindende no-shows tegen te gaan.

Het Oogziekenhuis Rotterdam herinnert inmiddels alle patiënten aan hun afspraak in het ziekenhuis. Patiënten ontvangen twee of drie dagen voor hun afspraak een korte herinnering door middel van een telefonisch bericht. Bij het niet kunnen nakomen van de afspraak kan de patiënt het ziekenhuis bellen om af te zeggen en een nieuwe afspraak in te plannen. "Kwaliteit, patiëntveiligheid en service gaan bij ons hand in hand", stelt Angus Tee, Manager Patient Logistics van Het Oogziekenhuis.

Tijdens een werkbezoek aan Het Oogziekenhuis kregen VVD-Kamerleden Anne Mulder en Michiel van Veen uitleg over de succesvolle telefonische afspraakherinneringsdienst, die door Het Oogziekenhuis wordt ingezet. Volgens Anne Mulder, zorgwoordvoerder van de VVD, verdient het voorbeeld van Het Oogziekenhuis navolging. "Blijkbaar kunnen ziekenhuizen ook op een patiënt-vriendelijke wijze bijdragen aan besparingen in de zorg."

Volgens Alphacomm Outbound Solutions, op de Nederlandse markt actief met de herinneringsservice Annabel, onderschrijft internationaal onderzoek het succes van telefonische herinneringsdiensten. "Deze effectieve methodes verlagen de no-shows tot wel 70%. Door middel van een dagelijkse rapportage van afzeggingen en bevestigingen van patiënten kunnen de patiëntenadministratie en de service aanzienlijk worden verbeterd", aldus Renate Jonker van Alphacomm.

Uit onderzoek van de NVZ en de NFU, en ondersteund door ervaringen van Alphacomm Outbound Solutions, blijkt dat driekwart van de Nederlandse ziekenhuizen no-shows als een probleem ervaart. Gemiddeld verschijnt 4% van de patiënten niet op de gemaakte afspraken. In sommige ziekenhuizen bedraagt het aantal no-shows zelfs 7%. Minister Schippers vindt deze cijfers alarmerend en riep in april vorig jaar ziekenhuizen op om maatregelen te nemen.

De meeste ziekenhuizen ondervangen de financiële schade van no-shows door de patiënt een boete op te leggen, die in sommige gevallen wel Euro 45 bedraagt. Andere instellingen proberen no-shows te ondervangen door afspraken te overboeken. Patiënten moeten in dat geval vaak onnodig lang wachten voor een consult. Minister Schippers heeft daarom een voorkeur voor een (telefonische) herinneringsservice die patiënten bijtijds waarschuwt en informeert over geplande afspraken.
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Alphacomm Outbound Solutions b.v.
											 
												
											 
	                                			Noot voor de redactie, niet voor publicatie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Renate Jonker, Alphacomm Outbound Solutions, renate@alphacomm.nl, tel. 010 - 798 95 25
											 
											
											
Afdrukken:
Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: