CNV: Akkoord woningmarkt mag geen boemerang blijken voor werknemers
woensdag 13-02-2013 10:49
Dit is een origineel bericht van CNV Vakcentrale
"Het akkoord voor de woningmarkt lijkt iets lucht te geven aan huurders, starters op de woningmarkt en aan de bouw, maar zolang niet bekend is wie de rekening betaalt kan ik het nog niet omarmen," aldus Jaap Smit, voorzitter van de CNV Vakcentrale. "Dit akkoord slaat naar verwachting een gat in de rijksbegroting van enkele honderden miljoenen, dat gat zal het kabinet willen vullen, en dan moet dit akkoord niet als boemerang terugkomen bij werknemers."

"Natuurlijk ben ik nadrukkelijk blij voor bouwvakkers die hierdoor een steuntje in de rug krijgen. Dat geldt ook voor huurders en starters", aldus Smit, "maar als dit straks, als gevolg van extra bezuinigingen, ten koste gaat van een jongere met een flex-contract, of een oudere die nauwelijks kans maakt op de arbeidsmarkt, zie ik een groot probleem op de arbeidsmarkt."

Nederland heeft snel duidelijkheid nodig, naast de woningmarkt, moet er snel duidelijkheid komen op de arbeidsmarkt. Op de korte termijn door een akkoord op de Sociale Agenda. Duidelijkheid op de arbeidsmarkt moet het vertrouwen herstellen en dat is wat de Nederlandse economie nu nodig heeft. Hierbij zijn een verbetering van de positie van flex-werkers, een degelijk ontslagrecht en het voorkomen van de uitholling van de WW voor de korte termijn de belangrijkste speerpunten voor het CNV.
Links:
Organisatie info: