Paus laat kerk achter in vertrouwenscrisis
dinsdag 12-02-2013 09:02
Dit is een origineel bericht van MarketResponse Nederland BV
Acht op de tien Nederlanders hebben momenteel geen of weinig vertrouwen in de Katholieke kerk. Ook onder eigen achterban is het vertrouwen laag. Minder dan één op de tien Nederlandse Katholieken heeft alle vertrouwen in de kerk. Dit blijkt uit onderzoek dat MarketResponse uitvoerde onder 626 Nederlanders van 18 jaar en ouder naar aanleiding van de aankondiging van Paus Benedictus XVI terug te treden als paus.

Achterban niet enthousiast over paus
De paus, die bij zijn aantreden vanwege zijn hoge leeftijd al werd omschreven als tussenpaus, heeft voor weinig enthousiasme gezorgd bij de Nederlanders. Maar 4% is enthousiast over Paus Benedictus XVI. Driekwart is dit zeker niet. Zijn conservatisme, dat zich ondermeer uitte in opvattingen over homoseksualiteit, speelt hierbij zeker een rol. Ook onder Nederlandse Katholieken heeft hij voor weinig enthousiasme gezorgd; slechts 7% spreekt met enthousiasme over de paus. Aan de vorige paus denkt men met meer enthousiasme terug. Een kwart van de Katholieken is enthousiast over Paus Johannes Paulus II. Onder het algemeen publiek is dit ongeveer één op de zeven.

Opvolger hoeft geen blanke man te zijn
Ruim een kwart van de Nederlanders die Katholiek zijn, is van mening dat het goed zou zijn voor de Katholieke kerk als de volgende paus geen blanke man is. Een meerderheid staat hier neutraal tegenover, terwijl bijna één op de zes het hier niet mee eens is. Hoewel het ambt van paus net als de overige ambten in de Katholieke kerk alleen door een man mag worden uitgevoerd, zou het volgens één op de vijf Katholieken goed zijn voor de Katholieke kerk als de volgende paus een vrouw is.

Als Nederlanders het voor het zeggen zouden hebben komt de volgende paus bij voorkeur uit Europa (23%) of Afrika (12%). Een meerderheid heeft echter geen voorkeur voor de afkomst.
Organisatie info:
												MarketResponse Nederland BV

Over het onderzoek
Dit onderzoek is op maandag 11 februari 2013 uitgevoerd binnen De OnderzoekGroep, het panel van MarketResponse, onder een representatieve steekproef van 626 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Voor meer informatie over dit onderzoek kunt u contact opnemen met Willem Brethouwer, Directeur bij MarketResponse (06 532 900 33) of Imre van Rooijen, Research Consultant (033 330 31 39).