Dinalog Download: Simpel vooraadkosten besparen met simpel excelmodel
dinsdag 12-02-2013 15:06
Dit is een origineel bericht van Dinalog
Op een eenvoudige manier 35% procent besparen op je actuele voorraad? Prof. Dr. Ruud Teunter van de rijksuniversiteit Groningen demonstreerde tijdens het Dinalog Ontbijtseminar van Donderdag 29 januari aan dat dit eigenlijk heel eenvoudig is. Aan de hand van een paar simpele voorbeelden demonstreerde Teunter de mechanismen achter efficiënte voorraadbeheersing.

Servicelevel: on time supply versus fillrate
"Een veelgemaakte fout is om het servicelevel te definiëren als het percentage geplaatste orders wat op tijd binnenkomt", doceert Teunter aan de bomvolle zaal met geïnteresseerden. "Dit is niet het servicelevel maar de On Time Supply (OTS). De wereldwijd meest gebruikte definitie van servicelevel is als volgt: het percentage van de klanten dat uit voorraad geleverd kan worden. We noemen dit ook wel de 'fill rate'." Andere maatstaven zijn ook mogelijk en werden door een aantal aanwezigen voorgesteld. Sommigen argumenteerden dat de klant als servicelevel uitgangspunt voor zoveel uitzonderingen zorgt dat er nauwelijks een model op is los te laten.

Doe-het-zelf
Echter, dat de klant centraal moet staan en de fill rate een nuttige maatstaf is staat volgens Teunters als een paal boven water: "Sowieso voorzien de meeste software pakketten voor voorraadbeheersing in een makkelijke berekening van de fillrate. Maar ook met wat eenvoudige excel formules is de fillrate eenvoudig zelf te berekenen."

Wachttijd
Om de ideale fillrate te bepalen moet je volgens Teunter de volgende vraag stellen: "Hoe erg is het dan een klant wacht? En kun je dat uitleggen? Wat zijn de kosten om een bepaald product op voorraad te houden ten opzichte van een backorder? Wat je ziet is dat veel bedrijven kostbare, dure voorraad op de plank leggen terwijl wachttijd voor een dergelijk product juist vanwege deze criteria goed aan een klant zijn uit te leggen."

Variatie
Ongeacht de totale (over het gehele assortiment) servicegraad dat wordt nagestreefd, is het van belang om de servicegraad te varieren over de diverse artikelenVanuit die gedachte besprak Teunter een eenvoudige methode om tot de gewenste fill rates en bijbehorende voorraad te komen. Een voorbeeld met drie artikelen liet zien dat een totale servicegraad van 96% het beste bereikt kan worden door artikel servicegraden te varieren van 77% tot 99%, en dat je op die manier "vrij eenvoudig je voorraadkosten met een derde kan reduceren."
Links:
Bijlage:
Organisatie info:
												Dinalog

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met : Bram de Regt, 076 531 53 00 mailto:regt@dinalog.nl