Slechts helft van Facebook fans is vaste klant
maandag 11-02-2013 09:30
Dit is een origineel bericht van Intomart GfK
'GfK Facebook Fan Monitor' geeft meer inzicht

Bijna de helft (45%) van de Facebook fans van supermarkten doet hun dagelijkse boodschappen bij het betreffende merk. Bij Albert Heijn is 50% van de facebook-likers ook klant in de winkel. Bij Lidl is dit een kleine 40%. Tegelijkertijd zijn er veel winkelklanten die nog geen fan van het merk op Facebook zijn. Gemiddeld is slechts 20% van de vaste klanten die Facebook gebruiken ook fan op Facebook. Bij Albert Heijn is dat slechts 10% terwijl Lidl hoger scoort met 33%. Dit blijkt uit de nieuwe GfK Facebook Fan Monitor die inzicht geeft in de samenstelling van de Facebook Fanbase van merken en die in samenwerking met social media bureau Jalt is ontwikkeld.

De GfK Facebook Fan Monitor gaat verder dan het verschaffen van inzicht in de samenstelling van de eigen Facebook fanbase per merk. Door iedere drie maanden 500.000 likes van meer dan 12.000 Facebookers uit te lezen en te koppelen aan informatie uit het panel van GfK, krijgen merken een beter en uitgebreider inzicht in de Facebook fans. Deze analyse geeft bijvoorbeeld inzicht in allerlei aanvullende feiten zoals in welke winkels doen ze hun boodschappen, wat doen ze nog meer op social media, wat is hun inkomen en mediavoorkeur etc.

Deze gegevens zijn voor merken relevant omdat het hen beter inzicht verschaft in hoeverre ze via Facebook de juiste doelgroep bereiken. Wanneer de fanbase niet overeenkomt met de doelgroep kan dat voor een merk een reden zijn om haar (Facebook) marketing activiteiten aan te passen, bijvoorbeeld door te kijken naar wat de doelgroep nog meer 'liket' op Facebook. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de huidige Lidl fan met name veel Facebook pagina's met win-acties 'liket', terwijl vaste klanten van Lidl vaak Facebook pagina's gerelateerd aan huisdieren liken. Door de Facebook marketing activiteiten met deze kennis meer aan te sluiten op de leefwereld van haar vaste klanten kan Lidl deze nog gerichter aanspreken.

In de Facebook Fan Monitor van december 2012 zijn meer dan 500.000 likes uitgelezen (pagina vind-ik-leuks, dus geen likes van individuele berichten), van 12.000 panelleden die Facebook gebruiken. Deze data is representatief gemaakt voor de gemiddelde Nederlandse Facebooker. Demografische gegevens, social media gedrag en media voorkeur zijn standaard onderdelen van iedere meting binnen de GfK Facebook Monitor.

In de meting van december 2012 is een koppeling gemaakt tussen het aankoopgedrag bij supermarkten en het like-gedrag van Facebookgebruikers. Van de supermarkten met grote fanbases zoals Lidl, Albert Heijn, Jumbo en Dekamarkt heeft GfK voldoende fans binnen het panel om betrouwbare analyses uit te voeren. We kunnen de fanbases van deze supermarkten daardoor goed met elkaar vergelijken, met de eigen boodschappers en tal van andere interessante variabelen. Iedere komende Facebook Fan Monitor heeft een nieuw thema waarbij ook nieuwe sectoren, zoals warenhuizen, luchtvaartmaatschappijen, automerken, belicht zullen worden.

Op 7 februari hebben GfK en Jalt Tijdens het Marketing Insights Event (MIE) de GfK Facebook Fan Monitor geïntroduceerd. Kijk op http://www.jalt.nl/2013/02/09/facebook-fan-monitor-mie/ voor de volledige presentatie.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie: Intomart GfK, Monique Moeskops, 035-6258404/06-53891757, monique.moeskops@gfk.com

Over GfK
GfK is één van de grootste en meest toonaangevende onderzoeksbedrijven ter wereld. Dagelijks gaan meer dan 12.000 experts op zoek naar nieuwe inzichten over de manier waarop mensen leven, denken en kopen, in meer dan 100 landen. GfK innoveert voortdurend en maakt daarbij gebruik van de nieuwste technologieën en de beste methoden om opdrachtgevers een optimaal inzicht te geven in de belangrijkste mensen: hun klanten.
In Nederland maken drie marktonderzoekbedrijven; GfK Panel Services in Dongen, GfK Retail & Technology in Amstelveen en Intomart GfK in Hilversum, onderdeel uit van de GfK Group.

Over Jalt
Social media bureau Jalt bedenkt en voert social media campagnes uit voor bedrijven. Jalt maakt daarbij slim gebruik van data afkomstig van social media, onder andere via zelf-ontwikkelde tools. Zie ook: http://www.jalt.nl/
Links:
Organisatie info: