Kinderen slachtoffers mensenhandel ontvangen poppenvilla
vrijdag 08-02-2013 11:37
Dit is een origineel bericht van LILIANE BV
Maastricht 8 februari 2013 - Vrouwelijke slachtoffers van mensenhandel en hun kinderen zijn voor 95% afkomstig uit de gedwongen prostitutie. De vrouwen komen meestal rechtstreeks uit de uitbuitingssituatie en zijn vreselijk bang, beschadigd en hebben ernstige trauma's opgelopen. Veel van hun kinderen komen voort uit een verkrachting en soms zijn ze meegekomen uit het land van herkomst. Helaas is het zo dat ook de kinderen vaak zijn misbruikt. Aldus het Centrum voor Opvang van Slachtoffers Mensenhandel Rotterdam. Voor deze kinderen in alle Nederlandse opvangcentra stelt een donateur de LILIANE poppenvilla beschikbaar.

Centra opvang slachtoffers mensenhandel
In de opvangcentra voor slachtoffers mensenhandel verblijven vrouwen met hun kinderen. Zij komen rechtstreeks uit acute crisissituaties waar zij door de politie zijn aangetroffen. In de centra vinden zij en hun kinderen een eerste opvang. Daar kunnen zij rust en veiligheid hervinden. De opnameduur varieert van enkele dagen tot een à twee jaar. CoMensha inventariseerde de centra ten behoeve van de donatie. De villa's zijn er inmiddels actief in gebruik.

Poppenvilla
'Kijk kinderen, hier is een villa speciaal voor jullie kinderen: sterk, verrijdbaar en uitgevoerd in duurzame, design materialen. Daar is niet op bezuinigd. Integendeel. Als jullie kinderen - de poppen - gelukkig zijn, draagt dat bij aan jullie eigen geluk.'
De LILIANE poppenvilla met auto-hellingbaan en compleet interieur is ontworpen om aan poppen van 30 cm een veilig en duurzaam woonhuis te geven. Hier kunnen ze leven onder een sterk dak. Kinderen kunnen zo liefdevol zorgen voor de aankomende generatie. De poppenvilla is een speelmeubel op metalen wielen en is gemaakt van gelakt multiplex berken, roestvrijstaal en plexiglas.

Doel van de schenking
De villa in sober ingerichte centra voor [crisis] opvang draagt bij aan een warmere woonatmosfeer en appelleert aan een gevoel van eigenwaarde bij kinderen. In de centra maken kinderen doorgaans niet zo gemakkelijk contact met elkaar. Hun blik is dikwijls naar de grond gericht. Samenspel met de villa houdt de directe confrontatie wat op afstand, waarna het sluiten van vriendschap met lotgenoten en het verwerken van traumatische ervaringen iets eenvoudiger wordt. Zorgverleners gebruiken de villa professioneel.

Opvang van slachtoffers mensenhandel in zorg- en therapiecentrum Wittelte:
"De poppenvilla werkt als een magneet op de kinderen en haalt het spelende kind naar boven bij jong èn oud."

Vanuit betrokkenheid bij kinderen in kwetsbare omstandigheden schonk de donateur al eerder poppenvilla's aan 225 centra voor vrouwen- en maatschappelijke opvang in Nederland.
Links:
Organisatie info:
												LILIANE BV

Deel persbericht op:
Permanente link:
Stuur door:
Persberichten van deze organisatie: